AV-Poland 2022 - wybrane wnioski

Ocena:

0/5 | 0 głosów

Fot. PAP - kadr z filmu

AV-Poland 2022 - wybrane wnioski mzugaj

Polacy obawiają się pojazdów autonomicznych, bo mało o nich wiedzą.

Przezwyciężenie bariery, jaką jest brak akceptacji społecznej dla pojazdów autonomicznych (AV) i obawy dotyczące ich bezpieczeństwa, jest równie istotne dla ich skutecznego wprowadzenia na polskie drogi, jak przygotowanie odpowiednich rozwiązań legislacyjnych, organizacyjnych i infrastrukturalnych - to jeden z głównych wniosków z tegorocznej edycji konferencji AV-POLAND 2022 „Autonomiczna przyszłość transportu drogowego”, która odbyła się 7 czerwca br. w Warszawie.

„Przewidujemy, że już za kilka lat pojazdy autonomiczne pojawią się na stałe na polskich drogach. Jednak zanim to nastąpi, musimy przekonać Polaków, że te pojazdy będą w pełni bezpieczne i nie będą zagrażać innym uczestnikom ruchu drogowego. Zbudowanie akceptacji społecznej dla tej technologii jest równie istotne dla jej upowszechnienia, jak przezwyciężenie wciąż istniejących barier czysto technologicznych, legislacyjnych, organizacyjnych czy infrastrukturalnych” - powiedział podczas konferencji prof. dr hab. inż. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego (ITS) a zarazem kierownik Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych (CK:PAP).

Konferencja AV-POLAND 2022, stanowiąca międzynarodową platformę wymiany wiedzy oraz eksperckich doświadczeń w zakresie pojazdów samosterujących, jest organizowana w ramach strategicznego projektu rządowego - „AV-PL-ROAD - Polska droga do automatyzacji transportu drogowego”, realizowanego przez Ministerstwo Infrastruktury wraz z Instytutem Transportu Samochodowego oraz Wydziałem Transportu Politechniki Warszawskiej.

Wydarzenie poświęcone problematyce inteligentnej mobilności i zaawansowanym technologiom transportu zgromadziło w Warszawie wszystkich najważniejszych interesariuszy procesu automatyzacji transportu drogowego w Polsce - a w tym przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury koordynującego te prace.

„Kiedy przed kilkoma laty minister infrastruktury Andrzej Adamczyk inaugurował pierwszą konferencję AV Poland, nie spodziewaliśmy się, że problematyka pojazdów autonomicznych tak szybko stanie się jednym z kluczowych tematów dyskusji podczas debat o cyfryzacji transportu. Dzisiaj mam zaszczyt otwierać wydarzenie, które wieńczy prawie cztery lata pracy w ramach projektu >>Polska droga do automatyzacji transportu drogowego<< (AV-PL-ROAD), który łącznie zaowocował ponad dwudziestoma produktami badawczymi z potencjałem wdrożeniowym” – powiedział, otwierając konferencję wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Wiceszef resortu infrastruktury zreferował pokrótce najważniejsze z prowadzonych obecnie działań mających na celu stworzenie odpowiednich warunków do sprawnego i bezpiecznego wdrożenia automatyzacji transportu drogowego w Polsce.

„Trwają prace nad nowelizacją Dyrektywy ITS (Wdrażanie inteligentnych systemów transportowych w Europie) - jej nowej wersji możemy spodziewać się jeszcze w tym roku. Planujemy również uruchomienie centrum zarządzania ruchem na drogach krajowych, będącego realizacją projektu krajowego systemu zarządzania ruchem drogowym. Czekamy także na pierwszy prototyp polskiego pojazdu w pełni autonomicznego, dzieło krajowego startupu, który ma zostać zaprezentowany jeszcze w tym roku w Gliwicach. Ponadto w ramach programu GOSPOSTRATEG NCBiR prowadzi ogłoszony na wniosek resortu infrastruktury konkurs pod nazwą >>Opracowanie polskiej bazy scenariuszy drogowych umożliwiających testowanie systemów percepcji dla autonomicznych pojazdów<<” - zaznaczył Weber.

Uczestnicy konferencji wiele uwagi poświęcili kwestiom upowszechniania wiedzy na temat procesu automatyzacji transportu drogowego, promocji tej technologii oraz budowania akceptacji społecznej dla perspektywy pojawienia się na polskich drogach pojazdów AV.

„Jak wynika z prowadzonych przez nas badań opinii publicznej, Polacy wiedzą bardzo niewiele o pojazdach autonomicznych i rozwoju związanych z nimi technologii, a im mniej wiedzą, tym bardziej się ich obawiają” - powiedziała prof. dr hab. inż. Iwona Grabarek, kierownik Zakładu Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej.

Takie wnioski płyną z omawianego przez prof. Grabarek w trakcie konferencji badania „Kompleksowa diagnoza problematyki automatyzacji transportu drogowego. Zielona Księga Pojazdów CAD” zrealizowanego pod jej kierownictwem przez Politechnikę Warszawską.

„Wprawdzie około 70 proc. respondentów naszego badania zadeklarowało, że słyszało o pojazdach autonomicznych, jednak ten wynik nie przekłada się na realną wiedzę, a tym bardziej akceptację dla tej technologii. Ponad 70 proc. ankietowanych zadeklarowało bowiem brak zaufania wobec pojazdów autonomicznych oraz związane z nimi obawy dotyczące szczególnie kwestii bezpieczeństwa. W efekcie zaledwie co trzeci z respondentów rozważyłby w przyszłości zakup samochodu AV” - podkreśliła prof. Grabarek.

Jej zdaniem drogą do zmiany nastawienia Polaków względem pojazdów autonomicznych mogłoby być w pierwszej kolejności jak najszersze wdrażanie tej technologii w dziedzinie transportu publicznego.

„Boimy się tego, czego nie znamy. Dlatego tak istotne jest oswajanie ludzi z tą technologią i rzetelne informowanie zarówno o jej zaletach, jak również wadach. Wiedza oraz możliwość kontaktu z już istniejącymi rozwiązaniami w dziedzinie AV wydają mi się kluczowe w procesie budowania akceptacji społecznej dla pojazdów autonomicznych” - powiedziała prof. Grabarek.

Jej opinię potwierdzają wyniki prowadzonych przez Centrum Kompetencji Pojazdów Autonomicznych i Połączonych testów, w ramach których badano reakcje oraz odczucia kierowców korzystających po raz pierwszy z samochodów AV.

„Nasze badania prowadziliśmy zarówno na symulatorach, jak też na zamkniętym torze oraz w ruchu rzeczywistym. Wrażenia kierowców były zwykle pozytywne, w czym bardzo pomagało uprzednie szkolenie na temat funkcjonowania systemów, z jakimi mieli do czynienia. Badani bardzo szybko oswajali się z nowymi technologiami i oferowanymi przez nie ułatwieniami, doceniając fakt, że sprzyjają one bezpiecznej jeździe” - stwierdził dr inż. Mikołaj Kruszewski z Instytutu Transportu Samochodowego.

Według ekspertów z ITS upowszechnienie pojazdów AV wpłynie na zmniejszenie liczby wypadków na polskich drogach nawet o 33 proc. Obecnie w około 90 proc. wypadków decydującą rolę odgrywa czynnik ludzki. Samochody autonomiczne będą przy tym zeroemisyjne i mniej energochłonne. Ocenia się również, że automatyzacja transportu w przypadku pojazdów ciężarowych może zmniejszyć zapotrzebowanie na kierowców nawet o 10 proc.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.

 

INNE ARTYKUŁY Z TEGO DZIAŁU
Kierowco uważaj na rowerzystów!

2023-04-13

Kierowco uważaj na rowerzystów!

Sezon rowerowy i motocyklowy już się rozpoczął. Coraz więcej amatorów jazdy na jednośladzie pojawia się na drogach, dlatego przypominamy kierowcom, jak powinni się zachowywać w stosunku do niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Dla pacjentów tanio nie zawsze znaczy lepiej

2023-04-12

Dla pacjentów tanio nie zawsze znaczy lepiej

Projekt ustawy o refundacji leków i wyrobów medycznych wprowadza zapis, który daje Ministrowi Zdrowia możliwość ustalania cen na wyroby medyczne stosowane w ramach świadczenia gwarantowanego. Zdaniem lekarzy i pacjentów ograniczenie swobody wyboru wyrobów medycznych ograniczy dostęp do innowacyjnych technologii, a tym samym pogorszy bezpieczeństwo pacjentów.
Polscy przetwórcy i producenci mleka chcą zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko

2023-04-12

Polscy przetwórcy i producenci mleka chcą zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko

Sektor produkcji i przetwórstwa mleka – podobnie jak całe rolnictwo – stoi przed wyzwaniami wynikającymi ze zrównoważonego rozwoju i koniecznością redukowania swojego wpływu na środowisko. To nie tylko efekt wymogów stawianych przez Europejski Zielony Ład, ale i rosnących oczekiwań konsumentów. Dlatego organizacje branżowe zawiązały porozumienie, którego celem ma być wypracowanie standardów produkcji mleka łączących cele ekonomiczne i jakościowe z wymogami środowiskowymi i dbałością o etyczną stronę prowadzenia biznesu. – Chcemy zrobić coś konkretnego, pozytywnego, aby mleczarstwo i hodowla bydła mogły się przyczynić do ograniczania wpływu rolnictwa na środowisko – mówi Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka. 
Przemoc wobec kobiet w ciąży ma więcej konsekwencji niż myślimy

2023-04-11

Przemoc wobec kobiet w ciąży ma więcej konsekwencji niż myślimy

Niestety, przemoc domowa względem kobiet to wcale nie rzadkość. Może przybierać różną postać - od agresji fizycznej, przez seksualną, po dręczenie psychiczne. Jeśli poddana jest jej kobieta w ciąży, konsekwencje dotyczą nie tylko jej, ale i rozwijającego się zarodka i płodu. A szkodliwa jest wszelka przemoc: i ta fizyczna, i psychiczna, i seksualna, i ekonomiczna. Dowiedz się więcej.
Kultura jazdy samochodem – co trzeba wiedzieć?

2023-04-11

Kultura jazdy samochodem – co trzeba wiedzieć?

Poruszanie się samochodem po drodze wymaga od wszystkich uczestników ruchu drogowego stosowania się do przepisów, aby zachować bezpieczeństwo. Kierowcy często zapominają o tym, że nie są sami na drodze i nie stosują się do podstawowych zasad bezpieczeństwa oraz życzliwości i uprzejmości.
Pracodawcy z nowymi licznymi obowiązkami dotyczącymi pracy zdalnej

2023-04-10

Pracodawcy z nowymi licznymi obowiązkami dotyczącymi pracy zdalnej

Polacy polubili pracę zdalną. Jak wynika z badania firmy ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View”, ponad 41 proc. pracowników w wieku 34–44 lata twierdzi, że praca wykonywana z domu ułatwia im funkcjonowanie. Blisko 39 proc. badanych Polaków przyznaje, że ułatwia ona bycie pracującym rodzicem. Wchodzące właśnie w życie zmiany w Kodeksie pracy uregulują kwestię pracy zdalnej, wprowadzając jednocześnie szereg obowiązków po stronie pracodawcy i pracownika.
Nie wystarczy odpowiednie menu

2023-04-10

Nie wystarczy odpowiednie menu

Zjedzenie dosłownie szczypty mąki żytniej czy pszennej wystarczy, by osoba cierpiąca na celiakię doznała przykrych dolegliwości. Jeśli przy wielkanocnym stole ma zasiąść gość, który musi być na diecie bezglutenowej, warto wiedzieć, że ważne jest nie tylko skomponowanie menu bez glutenu, ale i zadbanie, by potrawy z niego nie sąsiadowały bezpośrednio z tymi z glutenem. Dowiedz się więcej.
Polacy częściej szukają wakacji poza sezonem

2023-04-04

Polacy częściej szukają wakacji poza sezonem

Im więcej informacji o recesji i inflacji, tym większe zainteresowanie podróżami zagranicznymi – taki przewrotny wniosek można wysnuć z raportu Polskiej Izby Turystyki i multiagentów: Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl. Z analizy rezerwacji w sezonie zimowym wynika, że popyt na wyjazdy nie osłabł nawet mimo wzrostu kosztów podróżowania, który oscyluje wokół stopy inflacji. Eksperci oceniają, że w kolejnych miesiącach także nie spodziewają się spowolnienia w sprzedaży, co najwyżej Polacy częściej będą szukać atrakcyjnych cenowo okazji poza sezonem.
Czy kryzys gospodarczy odbił się na polskim rynku pracy?

2023-04-03

Czy kryzys gospodarczy odbił się na polskim rynku pracy?

Główny Urząd Statystyczny przedstawił dane dotyczące bezrobocia w 2022 roku. Wskaźnik stopy bezrobocia w grudniu ubiegłego roku wyniósł 5,2% (wobec 5,4% w grudniu 2021 r.). Kryzys gospodarczy wywarł jednak znaczący wpływ na nastroje panujące wśród pracowników. Ponadto jego konsekwencje mogą mocno dać się we znaki Polakom w 2023 roku. Jak będzie wyglądać sytuacja na rynku pracy?
Rok po zmianie systemu rozliczeń fotowoltaika wciąż na fali wzrostowej

2023-04-02

Rok po zmianie systemu rozliczeń fotowoltaika wciąż na fali wzrostowej

W kwietniu br. minie rok, odkąd zmieniły się zasady rozliczania nowych prosumentów za energię z przydomowych instalacji fotowoltaicznych przekazywaną do sieci i z niej pobieraną. – Sytuacja cenowa i geopolityczna powodują, że mimo zmiany tego systemu rozliczeń odbiorcy wciąż sięgają po fotowoltaikę – mówi Dominika Taranko, dyrektorka Forum Energii i Klimatu w Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Jak wskazuje, firmy i inwestorów indywidualnych do takich inwestycji skłania niestabilna sytuacja na rynku energii i rosnące ceny prądu. Coraz większym problemem jest jednak niewystarczająca przepustowość krajowych sieci elektroenergetycznych, a w efekcie – rosnąca liczba decyzji odmownych dotyczących przyłączenia do nich instalacji PV.