Orange: łączność ma kluczowe znaczenie w opanowaniu kryzysów humanitarnych

Ocena:

0/5 | 0 głosów

PAP/M.Kmieciński

Orange: łączność ma kluczowe znaczenie w opanowaniu kryzysów humanitarnych pmalota pon., 05/23/2022 - 11:27

W czasie wojny i kryzysów humanitarnych informacja jest bardzo istotna, decyduje nawet o życiu i śmierci. Sprawna komunikacja to niezbędny warunek, żeby inne potrzeby uchodźców mogły być zaspokojone, a karty SIM i sieć hotspotów WiFi instalowanych na granicy stają się pomocą humanitarną - uważają eksperci obecni na konferencji „Ślady człowieka”, zorganizowanej 16 maja w ramach cyklu „Miasteczko Myśli”.

W początkowej fazie konfliktu rosyjsko-ukraińskiego spontaniczne, oddolne działania jednostek i organizacji pomogły zmobilizować cały kraj do bezprecedensowej akcji solidarnościowej na rzecz uchodźców. Swój wkład w działania wobec wyzwań humanitarnych wniosły firmy telekomunikacyjne.

Orange Polska już na początku konfliktu postawił przy punktach granicznych dodatkowe stacje bazowe, by wzmocnić sygnał sieciowy, a wolontariusze rozdawali uchodźcom bezpłatne karty SIM. 

„Myślę, że nigdy nie spotkaliśmy się z taką hojnością w Europie. Kiedy zaczął się kryzys, nasi pracownicy w Orange Polska zareagowali sercem, oferując uchodźcom schronienie i pomoc. A dla nas, jako firmy telekomunikacyjnej, głównym celem było zapewnienie wystarczającej przepustowości dla łączności na granicy” – mówiła Elisabeth Tchoungui, wiceprezeska zarządu ds. CSR, Różnorodności i Filantropii Grupy Orange i wiceprezeska odpowiedzialna za działania Fundacji Orange w Europie.

W jej opinii w rozwiązywaniu kryzysów humanitarnych komunikacja ma kluczowe znaczenie, ponieważ uchodźcy muszą wiedzieć dokąd mają iść. Chcą także mieć kontakt ze swoimi bliskimi. Dlatego Grupa Orange przeznaczyła 1 mln euro na rzecz Fundacji Orange działającej w Polsce oraz dla innych krajów borykających się z kryzysem uchodźczym, w których działa operator: Mołdawii, Słowacji i Rumunii. 

Aby internet na terenach przygranicznych działał bez przeszkód, konieczne było wzmocnienie sieci i jej doposażenie. Orange już w pierwszych dniach konfliktu postawił sześć dodatkowych, mobilnych stacji bazowych: w Medyce, Radymnie, Dorohusku, Horodle, Ustrzykach i Przemyślu. Rozbudowano także kilkanaście stacji już istniejących. Firma tworzyła hotspoty WiFi na przejściach granicznych i w punktach recepcyjnych, na dworcach, w miejscach noclegowych i w punktach informacyjnych, a wolontariusze z Fundacji Orange Polska rozdali uchodźcom z Ukrainy ponad 400 tys. kart SIM.

„Jeśli udało nam się działać tak szybko, to także dzięki lekcjom wyniesionym z kryzysu Covid, gdzie musieliśmy zapewnić maksymalną łączność dla wszystkich podczas lockdownu” – dodała Elisabeth Tchoungui. 

Julien Ducarroz, prezes Orange Polska, podkreślił, że Polska, która w krótkim czasie przyjęła ponad 3 mln uchodźców, pokazała, co znaczy prawdziwa solidarność. W samej Warszawie 250 tys. osób - 15 proc. populacji - to obecnie uchodźcy z Ukrainy. Dla samorządu stolicy stanowi to poważne wyzwanie.

„Będziemy współpracować, dyskutować o potrzebach w kierunku rozwiązania tego kryzysu, bo trzeba przygotować się do pomagania na dłuższą metę i pomagać mądrze, umiejętnie rozpoznając potrzeby zarówno miasta, jak i uchodźców” – zaznaczył Julien Ducarroz. 

Prezes Orange Polska już 24 lutego o ósmej rano zwołał spotkanie sztabu kryzysowego, podczas którego zostały opracowane i uruchomione programy pomocowe. 

„Oczywiście nie mogliśmy tego zrobić sami, więc daliśmy radę działać szybko, to również dzięki atmosferze współpracy, którą udało nam się zbudować z wszystkimi zainteresowanymi stronami: z władzami publicznymi, samorządami lokalnymi i organizacjami pozarządowymi. Najskuteczniejsze okazało się wsparcie organizacji pozarządowych, które miały doświadczenie w opanowaniu sytuacji kryzysowych” – podkreśliła Elisabeth Tchoungui.

Orange Polska współpracuje m.in. z Polską Akcją Humanitarną, a w swojej głównej siedzibie razem z Domem Ukraińskim zorganizowała centrum zarządzania kryzysowego. To pomieszczenie z 20 stanowiskami i kompletną infrastrukturą do prowadzenia infolinii: telefonami, centralkami, sprzętem komputerowym, biurkami i szybkim internetem.

„Każdy kryzys jest inny. Do poziomu trzech milionów uchodźców Turcja dochodziła przez trzy lata, w Polsce taka ich liczba pojawiła się w ciągu trzech tygodni. Przy takim napływie ludzi konieczna jest pomoc sprofilowana, zgodna z potrzebami. W tym przypadku pomoc była potrzebna w takiej kolejności: karta SIM, potem jedzenie, potem coś ciepłego do ubrania” – wyjaśnił Grzegorz Gruca z PAH. 

Myroslawa Keryk z Domu Ukraińskiego wskazała, że ponad 1 mln uchodźców, m.in. z Kijowa i z Charkowa, wróciło do domu zaraz po zakończeniu działań wojennych w tych rejonach. W jej opinii nadchodzi jednak trudny okres dla tych, którzy zostają w Polsce.

„Widzimy zmęczenie pomaganiem. Zaczynają się problemy w relacjach. Jeżeli wojna się szybko nie skończy albo nie będzie systemowego wsparcia ze strony państwa, to jesienią, zimą zaczną się poważne problemy. Jest potrzeba stworzenia szkół w ukraińskim systemie edukacyjnym, lepszego dostosowania systemu opieki zdrowotnej do potrzeb uchodźców, tymczasem samorządy nie mają wystarczająco dużo pieniędzy. Państwo powinno pracować nad tym” – zaznaczyła. 

Również Elisabeth Tchoungui uważa, że kryzys związany z wojną na Ukrainie może trwać długo. 

„Kolejnym krokiem będzie wykorzystanie naszego doświadczenia w rozwijaniu umiejętności cyfrowych wśród dzieci, aby pomóc im wrócić do szkoły, nauczyć je języka polskiego, zapewnić również wsparcie psychologiczne. Wciąż jest wiele do zrobienia, ale po raz kolejny Orange Polska zaangażował się w pełni. Dziękuję im za to i jestem z nich bardzo dumna” – podkreśliła wiceprezeska Orange.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.Załączniki

źródło: PAP MediaRoom

 

INNE ARTYKUŁY Z TEGO DZIAŁU
Kierowco uważaj na rowerzystów!

2023-04-13

Kierowco uważaj na rowerzystów!

Sezon rowerowy i motocyklowy już się rozpoczął. Coraz więcej amatorów jazdy na jednośladzie pojawia się na drogach, dlatego przypominamy kierowcom, jak powinni się zachowywać w stosunku do niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Dla pacjentów tanio nie zawsze znaczy lepiej

2023-04-12

Dla pacjentów tanio nie zawsze znaczy lepiej

Projekt ustawy o refundacji leków i wyrobów medycznych wprowadza zapis, który daje Ministrowi Zdrowia możliwość ustalania cen na wyroby medyczne stosowane w ramach świadczenia gwarantowanego. Zdaniem lekarzy i pacjentów ograniczenie swobody wyboru wyrobów medycznych ograniczy dostęp do innowacyjnych technologii, a tym samym pogorszy bezpieczeństwo pacjentów.
Polscy przetwórcy i producenci mleka chcą zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko

2023-04-12

Polscy przetwórcy i producenci mleka chcą zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko

Sektor produkcji i przetwórstwa mleka – podobnie jak całe rolnictwo – stoi przed wyzwaniami wynikającymi ze zrównoważonego rozwoju i koniecznością redukowania swojego wpływu na środowisko. To nie tylko efekt wymogów stawianych przez Europejski Zielony Ład, ale i rosnących oczekiwań konsumentów. Dlatego organizacje branżowe zawiązały porozumienie, którego celem ma być wypracowanie standardów produkcji mleka łączących cele ekonomiczne i jakościowe z wymogami środowiskowymi i dbałością o etyczną stronę prowadzenia biznesu. – Chcemy zrobić coś konkretnego, pozytywnego, aby mleczarstwo i hodowla bydła mogły się przyczynić do ograniczania wpływu rolnictwa na środowisko – mówi Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka. 
Przemoc wobec kobiet w ciąży ma więcej konsekwencji niż myślimy

2023-04-11

Przemoc wobec kobiet w ciąży ma więcej konsekwencji niż myślimy

Niestety, przemoc domowa względem kobiet to wcale nie rzadkość. Może przybierać różną postać - od agresji fizycznej, przez seksualną, po dręczenie psychiczne. Jeśli poddana jest jej kobieta w ciąży, konsekwencje dotyczą nie tylko jej, ale i rozwijającego się zarodka i płodu. A szkodliwa jest wszelka przemoc: i ta fizyczna, i psychiczna, i seksualna, i ekonomiczna. Dowiedz się więcej.
Kultura jazdy samochodem – co trzeba wiedzieć?

2023-04-11

Kultura jazdy samochodem – co trzeba wiedzieć?

Poruszanie się samochodem po drodze wymaga od wszystkich uczestników ruchu drogowego stosowania się do przepisów, aby zachować bezpieczeństwo. Kierowcy często zapominają o tym, że nie są sami na drodze i nie stosują się do podstawowych zasad bezpieczeństwa oraz życzliwości i uprzejmości.
Pracodawcy z nowymi licznymi obowiązkami dotyczącymi pracy zdalnej

2023-04-10

Pracodawcy z nowymi licznymi obowiązkami dotyczącymi pracy zdalnej

Polacy polubili pracę zdalną. Jak wynika z badania firmy ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View”, ponad 41 proc. pracowników w wieku 34–44 lata twierdzi, że praca wykonywana z domu ułatwia im funkcjonowanie. Blisko 39 proc. badanych Polaków przyznaje, że ułatwia ona bycie pracującym rodzicem. Wchodzące właśnie w życie zmiany w Kodeksie pracy uregulują kwestię pracy zdalnej, wprowadzając jednocześnie szereg obowiązków po stronie pracodawcy i pracownika.
Nie wystarczy odpowiednie menu

2023-04-10

Nie wystarczy odpowiednie menu

Zjedzenie dosłownie szczypty mąki żytniej czy pszennej wystarczy, by osoba cierpiąca na celiakię doznała przykrych dolegliwości. Jeśli przy wielkanocnym stole ma zasiąść gość, który musi być na diecie bezglutenowej, warto wiedzieć, że ważne jest nie tylko skomponowanie menu bez glutenu, ale i zadbanie, by potrawy z niego nie sąsiadowały bezpośrednio z tymi z glutenem. Dowiedz się więcej.
Polacy częściej szukają wakacji poza sezonem

2023-04-04

Polacy częściej szukają wakacji poza sezonem

Im więcej informacji o recesji i inflacji, tym większe zainteresowanie podróżami zagranicznymi – taki przewrotny wniosek można wysnuć z raportu Polskiej Izby Turystyki i multiagentów: Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl. Z analizy rezerwacji w sezonie zimowym wynika, że popyt na wyjazdy nie osłabł nawet mimo wzrostu kosztów podróżowania, który oscyluje wokół stopy inflacji. Eksperci oceniają, że w kolejnych miesiącach także nie spodziewają się spowolnienia w sprzedaży, co najwyżej Polacy częściej będą szukać atrakcyjnych cenowo okazji poza sezonem.
Czy kryzys gospodarczy odbił się na polskim rynku pracy?

2023-04-03

Czy kryzys gospodarczy odbił się na polskim rynku pracy?

Główny Urząd Statystyczny przedstawił dane dotyczące bezrobocia w 2022 roku. Wskaźnik stopy bezrobocia w grudniu ubiegłego roku wyniósł 5,2% (wobec 5,4% w grudniu 2021 r.). Kryzys gospodarczy wywarł jednak znaczący wpływ na nastroje panujące wśród pracowników. Ponadto jego konsekwencje mogą mocno dać się we znaki Polakom w 2023 roku. Jak będzie wyglądać sytuacja na rynku pracy?
Rok po zmianie systemu rozliczeń fotowoltaika wciąż na fali wzrostowej

2023-04-02

Rok po zmianie systemu rozliczeń fotowoltaika wciąż na fali wzrostowej

W kwietniu br. minie rok, odkąd zmieniły się zasady rozliczania nowych prosumentów za energię z przydomowych instalacji fotowoltaicznych przekazywaną do sieci i z niej pobieraną. – Sytuacja cenowa i geopolityczna powodują, że mimo zmiany tego systemu rozliczeń odbiorcy wciąż sięgają po fotowoltaikę – mówi Dominika Taranko, dyrektorka Forum Energii i Klimatu w Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Jak wskazuje, firmy i inwestorów indywidualnych do takich inwestycji skłania niestabilna sytuacja na rynku energii i rosnące ceny prądu. Coraz większym problemem jest jednak niewystarczająca przepustowość krajowych sieci elektroenergetycznych, a w efekcie – rosnąca liczba decyzji odmownych dotyczących przyłączenia do nich instalacji PV.