Pamiętaj o e-TOLL jeśli jedziesz na urlop autostradą A2 lub A4

Ocena:

0/5 | 0 głosów

  • Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) przypomina, że użytkownicy pojazdów lekkich opłacają przejazdy odcinkami autostrad A2 Konin-Stryków i A4 Wrocław-Sośnica jedynie w systemie e-TOLL.
  • Mogą to zrobić kupując e-bilet autostradowy w aplikacji e-TOLL PL BILET, w aplikacjach partnerów e-TOLL, w sklepie internetowym etoll.gov.pl oraz stacjonarnie na 1398 stacjach paliw.
  • Przejazd tymi odcinkami autostrad odbywa się płynnie, bez zatrzymywania przed szlabanami.

źródło: pixabay.com

 

Od 1 grudnia 2021 r. na płatnych odcinkach autostrad A2 i A4 zarządzanych przez GDDKiA nie funkcjonuje Manualny System Poboru Opłat, a jedynym systemem do wnoszenia opłat za przejazd jest e-TOLL. Jedną z metod płatności dla użytkowników pojazdów i zespołów pojazdów o łącznej  masie całkowitej do 3,5 tony oraz motocykli jest e-bilet autostradowy. Jego zakup nie wymaga rejestracji w e-TOLL i przekazywania danych geolokalizacyjnych do systemu.

Gdzie kupić e-bilet autostradowy

Dostępne są 2 formy dystrybucji e-biletu autostradowego - elektronicznie lub w formie stacjonarnej. W przypadku obu metod wymagane jest podanie minimalnego zakresu danych potrzebnych tylko do naliczenia opłaty za przejazd autostradą:

  • numeru rejestracyjnego pojazdu,
  • daty i godziny rozpoczęcia przejazdu autostradą,
  • planowanej do pokonania trasy.

e-bilet autostradowy jest dystrybuowany:

  • w aplikacji e-TOLL PL BILET przygotowanej przez Krajową Administrację Skarbową i Ministerstwo Finansów. Można ją bezpłatnie pobrać w Google Play oraz w AppStore. Jest dostępna w 9 wersjach językowych (PL, EN, DE, RU, UA, BY, SK, CZ, LT) i umożliwia:
    • zakup e-biletu autostradowego,
    • wygenerowanie potwierdzenia zakupu e-biletu autostradowego w formie pliku PDF,
    • wgląd w historię wszystkich zakupionych e-biletów autostradowych,
    • zwrot niewykorzystanego e-biletu autostradowego.

Więcej informacji o e-TOLL PL BILET na stronie https://etoll.gov.pl/lekkie/aplikacja-e-toll-pl-bilet/o-aplikacji-e-toll-pl-bilet/

  • w aplikacjach partnerów, z którymi szef KAS zawarł umowy partnerskie, są to: Autopay, mPay, SkyCash, SPARK, IKO PKO BP, ORLEN PAY, mFlota ORLEN Vitay.
  • w sklepie internetowym na stronie https://www.etoll.gov.pl/lekkie/e-bilet-autostradowy/e-bilet/
  • na 1 372 stacjach paliw PKN ORLEN - lista stacji (w opcjach wyszukiwarki należy zaznaczyć "Wybierz opcje" a następnie "e-bilet autostradowy" i  potwierdzić przyciskiem "Zastosuj")
  • na 26 stacjach paliw LOTOS - lista stacji

Kiedy kupić e-bilet autostradowy

Należy kupić e-bilet autostradowy przed rozpoczęciem przejazdu płatnym odcinkiem autostrady. Można to zrobić z 60-dniowym wyprzedzeniem. Okres ważności e-biletu autostradowego to 48h od zadeklarowanej daty i godziny rozpoczęcia podróży, a zwrot niewykorzystanego biletu jest możliwy w taki sam sposób, w jaki go zakupiono. Bilet można zwrócić jedynie przed zadeklarowaną datą i godziną rozpoczęcia przejazdu.

Jeżeli kierowca wjechał na odcinek płatny i zorientował się, że nie posiada ważnego biletu, powinien kontynuować przejazd. Zatrzymywanie się przy wjeździe na autostradę, by kupić e-bilet autostradowy, może powodować niebezpieczeństwo w ruchu drogowym. Przejazd należy opłacić jak najszybciej, np. korzystając z pomocy pasażera. Jeżeli kierowca zdecyduje się w tym celu zatrzymać w trakcie podróży, powinien to zrobić w sposób bezpieczny, w miejscu do tego przeznaczonym. Może wówczas kupić e-bilet autostradowy w aplikacji e-TOLL PL BILET lub w aplikacjach partnerów. Może również nabyć e-bilet autostradowy na najbliższej stacji paliw partnerów e-TOLL.

W trakcie przejazdu pojazd może jednak podlegać kontroli mobilnej lub kontroli drogowej, a za poruszanie się po płatnym odcinku bez wniesionej opłaty za przejazd na kierowcę zostanie nałożona kara grzywny w postaci mandatu.

W przypadku gdy kierowca nie kupił brakującego e-biletu autostradowego w czasie przejazdu i nie została na niego nałożona kara grzywny w wyniku kontroli drogowej, może kupić  e-bilet autostradowy na przejechany już odcinek autostrady. Zakup taki jest możliwy w aplikacji e-TOLL PL BILET, aplikacjach partnerów lub na stacjach paliw partnerów e-TOLL w ciągu 3 dni od daty i godziny zakończenia przejazdu.

Dokupując e-bilet autostradowy, zarówno w trakcie przejazdu jak i po jego zakończeniu, należy jako początek okresu ważności biletu podać datę i godzinę zgodną z momentem wjazdu na płatny odcinek autostrady.

Pozostałe metody opłacania przejazdu

Użytkownicy pojazdów lekkich mogą opłacać przejazdy autostradą, korzystając również z aplikacji e-TOLL PL (to inna aplikacja niż e-TOLL PL BILET). Aplikacja e-TOLL PL jest wykorzystywana zarówno przez użytkowników pojazdów ciężkich, jaki i samochodów osobowych. Można ją bezpłatnie pobrać w sklepach Google Play oraz w AppStore. Aby korzystać z aplikacji e-TOLL PL, konieczna jest rejestracja w systemie e-TOLL na etoll.gov.pl. Aplikacja przekazuje dane geolokalizacyjne, więc nie trzeba z wyprzedzeniem deklarować czasu ani trasy planowanego przejazdu. Naliczanie opłat odbywa się z wykorzystaniem danych geolokalizacyjnych pojazdu, dlatego w trakcie przejazdu aplikacja musi być cały czas włączona.

Kierowcy pojazdów lekkich mogą również opłacać przejazdy autostradą, wykorzystując zainstalowane w pojazdach urządzenia pokładowe OBU i ZSL, które są dopuszczone do systemu e-TOLL i przekazują dane GPS pojazdu do tego systemu.

Sprawdzenie kategorii pojazdu

W przypadku gdy do pojazdu podłączona jest przyczepka lub przyczepa kempingowa, należy upewnić się, że łączna masa całkowita takiego zestawu nie przekroczyła 3,5 tony. Można to zrobić sprawdzając pozycję F3 w dowodzie rejestracyjnym pojazdu. W sytuacji gdy masa zestawu jest większa niż 3,5 tony, zmienia się kategoria pojazdu na ciężki i użytkownik ma obowiązek wniesienia opłaty elektronicznej w systemie e-TOLL. Informacje, jak zarejestrować się w e-TOLL i wnieść opłatę elektroniczną, są dostępne na stronie etoll.gov.pl

Infolinia dla użytkowników e-TOLL

Telefoniczne Centrum Obsługi Klienta e-TOLL działa całodobowo. Konsultanci odpowiadają na pytania dotyczące opłacania przejazdów po płatnych odcinkach autostrad w języku polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim. Kontakt z infolinią:

  • 800 101 101 - numer bezpłatny dla użytkowników telefonów stacjonarnych w Polsce,
  • +48 22 521 10 10 - numer płatny dla użytkowników telefonów komórkowych oraz dla użytkowników z zagranicy – opłata za połączenie zgodna z cennikiem operatora.

Pytania można również zadać, korzystając z elektronicznego formularza na stronie etoll.gov.pl

źródło: Ministerstwo Finansów-Krajowa Administracja Skarbowa

INNE ARTYKUŁY Z TEGO DZIAŁU
Kierowco uważaj na rowerzystów!

2023-04-13

Kierowco uważaj na rowerzystów!

Sezon rowerowy i motocyklowy już się rozpoczął. Coraz więcej amatorów jazdy na jednośladzie pojawia się na drogach, dlatego przypominamy kierowcom, jak powinni się zachowywać w stosunku do niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Dla pacjentów tanio nie zawsze znaczy lepiej

2023-04-12

Dla pacjentów tanio nie zawsze znaczy lepiej

Projekt ustawy o refundacji leków i wyrobów medycznych wprowadza zapis, który daje Ministrowi Zdrowia możliwość ustalania cen na wyroby medyczne stosowane w ramach świadczenia gwarantowanego. Zdaniem lekarzy i pacjentów ograniczenie swobody wyboru wyrobów medycznych ograniczy dostęp do innowacyjnych technologii, a tym samym pogorszy bezpieczeństwo pacjentów.
Polscy przetwórcy i producenci mleka chcą zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko

2023-04-12

Polscy przetwórcy i producenci mleka chcą zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko

Sektor produkcji i przetwórstwa mleka – podobnie jak całe rolnictwo – stoi przed wyzwaniami wynikającymi ze zrównoważonego rozwoju i koniecznością redukowania swojego wpływu na środowisko. To nie tylko efekt wymogów stawianych przez Europejski Zielony Ład, ale i rosnących oczekiwań konsumentów. Dlatego organizacje branżowe zawiązały porozumienie, którego celem ma być wypracowanie standardów produkcji mleka łączących cele ekonomiczne i jakościowe z wymogami środowiskowymi i dbałością o etyczną stronę prowadzenia biznesu. – Chcemy zrobić coś konkretnego, pozytywnego, aby mleczarstwo i hodowla bydła mogły się przyczynić do ograniczania wpływu rolnictwa na środowisko – mówi Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka. 
Przemoc wobec kobiet w ciąży ma więcej konsekwencji niż myślimy

2023-04-11

Przemoc wobec kobiet w ciąży ma więcej konsekwencji niż myślimy

Niestety, przemoc domowa względem kobiet to wcale nie rzadkość. Może przybierać różną postać - od agresji fizycznej, przez seksualną, po dręczenie psychiczne. Jeśli poddana jest jej kobieta w ciąży, konsekwencje dotyczą nie tylko jej, ale i rozwijającego się zarodka i płodu. A szkodliwa jest wszelka przemoc: i ta fizyczna, i psychiczna, i seksualna, i ekonomiczna. Dowiedz się więcej.
Kultura jazdy samochodem – co trzeba wiedzieć?

2023-04-11

Kultura jazdy samochodem – co trzeba wiedzieć?

Poruszanie się samochodem po drodze wymaga od wszystkich uczestników ruchu drogowego stosowania się do przepisów, aby zachować bezpieczeństwo. Kierowcy często zapominają o tym, że nie są sami na drodze i nie stosują się do podstawowych zasad bezpieczeństwa oraz życzliwości i uprzejmości.
Pracodawcy z nowymi licznymi obowiązkami dotyczącymi pracy zdalnej

2023-04-10

Pracodawcy z nowymi licznymi obowiązkami dotyczącymi pracy zdalnej

Polacy polubili pracę zdalną. Jak wynika z badania firmy ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View”, ponad 41 proc. pracowników w wieku 34–44 lata twierdzi, że praca wykonywana z domu ułatwia im funkcjonowanie. Blisko 39 proc. badanych Polaków przyznaje, że ułatwia ona bycie pracującym rodzicem. Wchodzące właśnie w życie zmiany w Kodeksie pracy uregulują kwestię pracy zdalnej, wprowadzając jednocześnie szereg obowiązków po stronie pracodawcy i pracownika.
Nie wystarczy odpowiednie menu

2023-04-10

Nie wystarczy odpowiednie menu

Zjedzenie dosłownie szczypty mąki żytniej czy pszennej wystarczy, by osoba cierpiąca na celiakię doznała przykrych dolegliwości. Jeśli przy wielkanocnym stole ma zasiąść gość, który musi być na diecie bezglutenowej, warto wiedzieć, że ważne jest nie tylko skomponowanie menu bez glutenu, ale i zadbanie, by potrawy z niego nie sąsiadowały bezpośrednio z tymi z glutenem. Dowiedz się więcej.
Polacy częściej szukają wakacji poza sezonem

2023-04-04

Polacy częściej szukają wakacji poza sezonem

Im więcej informacji o recesji i inflacji, tym większe zainteresowanie podróżami zagranicznymi – taki przewrotny wniosek można wysnuć z raportu Polskiej Izby Turystyki i multiagentów: Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl. Z analizy rezerwacji w sezonie zimowym wynika, że popyt na wyjazdy nie osłabł nawet mimo wzrostu kosztów podróżowania, który oscyluje wokół stopy inflacji. Eksperci oceniają, że w kolejnych miesiącach także nie spodziewają się spowolnienia w sprzedaży, co najwyżej Polacy częściej będą szukać atrakcyjnych cenowo okazji poza sezonem.
Czy kryzys gospodarczy odbił się na polskim rynku pracy?

2023-04-03

Czy kryzys gospodarczy odbił się na polskim rynku pracy?

Główny Urząd Statystyczny przedstawił dane dotyczące bezrobocia w 2022 roku. Wskaźnik stopy bezrobocia w grudniu ubiegłego roku wyniósł 5,2% (wobec 5,4% w grudniu 2021 r.). Kryzys gospodarczy wywarł jednak znaczący wpływ na nastroje panujące wśród pracowników. Ponadto jego konsekwencje mogą mocno dać się we znaki Polakom w 2023 roku. Jak będzie wyglądać sytuacja na rynku pracy?
Rok po zmianie systemu rozliczeń fotowoltaika wciąż na fali wzrostowej

2023-04-02

Rok po zmianie systemu rozliczeń fotowoltaika wciąż na fali wzrostowej

W kwietniu br. minie rok, odkąd zmieniły się zasady rozliczania nowych prosumentów za energię z przydomowych instalacji fotowoltaicznych przekazywaną do sieci i z niej pobieraną. – Sytuacja cenowa i geopolityczna powodują, że mimo zmiany tego systemu rozliczeń odbiorcy wciąż sięgają po fotowoltaikę – mówi Dominika Taranko, dyrektorka Forum Energii i Klimatu w Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Jak wskazuje, firmy i inwestorów indywidualnych do takich inwestycji skłania niestabilna sytuacja na rynku energii i rosnące ceny prądu. Coraz większym problemem jest jednak niewystarczająca przepustowość krajowych sieci elektroenergetycznych, a w efekcie – rosnąca liczba decyzji odmownych dotyczących przyłączenia do nich instalacji PV.