Pomysł na grę to za mało - trzeba wiedzieć, kiedy ją wydać i kto zechce ją kupić

Ocena:

0/5 | 0 głosów

W ramach dziewiątej edycji konferencji online „Gaming na Giełdzie” dyskutowano m.in. o kalendarzu wydawniczym oraz targetowaniu. Projekt współorganizowany przez Giełdę Papierów Wartościowych w Warszawie to ogromna dawka wiedzy gamingowej przekazywanej przez branżowych ekspertów.

źródło: pixabay.com

Na pytanie, kiedy najlepiej wypuścić na rynek nową grę wideo, Piotr Kostowski, prezes PlayWay odpowiedział, że na bazie własnych doświadczeń unikałby IV kwartału roku. Jednocześnie zapewnił, że sprawdza, czy premiera nowej gry PlayWay nie nakłada się z innymi dużymi premierami.

„Ma to szczególne znaczenie na Steamie, gdzie takie wydarzenie planuje się z wyprzedzeniem nawet dwóch tygodni. Nie ma jednak pewności, czy do tego czasu nie trafimy na większą produkcję od naszej, więc często o ostatecznym sukcesie decyduje zwykłe szczęście” - podsumował Kostowski.

Na okres wyprzedaży jako niekorzystny dla premier nowych gier, zwrócił uwagę Piotr Żygadło, chief operating officer (COO) Drago Entertainment. Zazwyczaj oznacza to konkurowanie z dużymi grami typu AAA, których ceny są często obniżone o 80-90 proc. Do tego dochodzą wyższe w IV kw. koszty reklamy i marketingu.

„Warto natomiast celować z terminem premiery w okolicach maja, aby z danym tytułem załapać się już na następną wyprzedaż. Warto również uwzględnić czas dla streamerów i mediów, które miałyby się zainteresować naszym produktem. Nikt nie będzie chciał recenzować gry wydanej w pierwszych dniach stycznia” - stwierdził Żygadło.

O perspektywie wydawania gier na platformie Nintendo Switch opowiedział Krzysztof Król, wiceprezes 7Levels. Jego zdaniem w IV kw. roku mogą pojawić się niewielkie okienka, w których gracze poszukują nowych gier. Za dobry moment uznał z kolei I kw. nowego roku, kiedy na platformie przybywa najwięcej nowych graczy.

„Najgorszy jest dla nas sezon wakacyjny. Mieliśmy już doświadczenia z wydawaniem gier w okresie ogórkowym i nie skończyło się to najlepiej. Teraz już wiemy, że jeśli poczekalibyśmy do III kw. ta sprzedaż byłaby lepsza. Niestety, na Nintendo eShop nie ma tak wielu możliwości wyprzedażowych, więc pozostaje nam organizowanie własnych promocji” - zaznaczył Król.

Od razu premiera, czy może wcześniej tzw. early access i wersja demonstracyjna? Tu, z perspektywy wydawców, nie ma jednej zasady. Firmy testują różne rozwiązania i sprawdzają zainteresowanie danym tytułem. Warto też uczestniczyć w cyklicznych festiwalach, w trakcie których gracze mogą testować przez kilka dni wersje demonstracyjne gier przed premierą.

Podczas spotkania omówiono również kwestię równoległej premiery nowej gry na różnych platformach. W przypadku 7Levels, które wydaje głównie gry na Nintendo Switch, pomaga wcześniejsza obecność tytułów na innych platformach. Dla PlayWay dużo zależy od poziomu doświadczenia zespołu developerów, którym wydawca zazwyczaj daje wybór.

Kwestię budżetu i cashflow w kontekście równoległej premiery na wielu platformach, poruszył przedstawiciel Draco Entertainment. Ma to szczególne znaczenie w przypadku mniejszych produkcji i mało doświadczonych developerów. W takich sytuacjach warto skupić się na jednej konkretnej platformie i ograniczyć potencjalne ryzyko biznesowe.

„Pomysł na grę jest ważny, ale jeszcze przed rozpoczęciem jej tworzenia musimy wiedzieć komu chcemy ją sprzedać i pod tym kątem zebrać odpowiedni zespół. Sam wybór gatunku jest już pierwszym elementem targetowania” - stwierdził Marcin Marzęcki, prezes zarządu Kool2Play S.A. Zdarza się, że developerzy robią grę, w którą sami chcieliby zagrać.

Wtedy na ludzi od marketingu spada ciężkie zadanie znalezienia możliwie najszerszej grupy docelowej dla takiego tytułu. Dlatego, zdaniem Joanny Buganik, odpowiedzialnej za publishing i research w Event Horizon oraz GOG, warto patrzeć na kwestię targetowania, wychodząc nieco ze swojego własnego pudełka.

„Dziś, często od najwcześniejszego etapu, zespoły developerskie współpracują z marketerami. Można sprzedać wszystko, ale w praktyce bardzo szybko pojawia się moment: sprawdzam. Pierwszym kołem zamachowym jest oczywiście bazowa grupa, ale poza nią poziom trudności rośnie, bo motywy graczy rzadko są jednorodne” - podkreśliła Buganik.

Czy każda gra jest dla wszystkich? Marcin Jaśkiewicz, prezes Simteract, zauważył, że dopiero specjalizacja w konkretnym gatunku pozwala lepiej poznać potencjalnych odbiorców. Poza tym, wspomniał o możliwie szybkiej analizie potrzeb graczy, aby dopasować do nich przygotowywaną grę. Dobrym miejscem do zdobywania wiedzy mogą być komentarze.

„Znajdujemy sobie gry podobne do naszej i patrzymy, co ludzie lubią, a czego nie lubią. Czy grupa odbiorców może wpływać na sprzedaż? To chyba pytanie retoryczne, a decyzja o wąskiej specjalizacji lub pójściu w stronę szerokiego odbiorcy zależy w zasadzie od budżetu” - podsumował Jaśkiewicz.

Staranny dobór kanałów komunikacji (a jest ich obecnie bardzo dużo) to, zdaniem Marcina Marzęckiego z Kool2Play, jedno z największych wyzwań stojących przed osobami, zajmującymi się marketingiem danej gry. Do tego dochodzą algorytmy, które sterują wyświetlaniem gier na stronach największych cyfrowych sklepów, takich jak Steam.

Przebicie się do świadomości graczy jest dziś, według uczestników dyskusji, dużo trudniejsze niż jeszcze kilka lat temu. To, o czym piszą media branżowe, jest często podyktowane popularnością danego hasła w wyszukiwarce. Z kolei ogromna konkurencja na rynku gier sprawia, że najpopularniejsze frazy są mocno oblegane.

Lepiej mieć pełną kontrolę nad promocją nowego tytułu, czy oddać temat w ręce influencerów? Maciek Dobrowolski, CMO Starward Industries, zauważył, że najlepszy byłby miks obu rozwiązań. Influencer o średnim i mniejszym zasięgu ma zazwyczaj wierną grupę docelową, co podnosi jego atrakcyjność.

“Spotkałem się już z sytuacją influencera, który ma 5 mln subskrypcji, a jego materiał obejrzało 10 tys. osób. Z kolei mniejszego influencera obserwowało 100 tys. osób i praktycznie wszyscy jego fani obejrzeli proponowany przez niego materiał. Ta strategia zaczyna się coraz lepiej sprawdzać” - zaznaczył Dobrowolski.

 

Źródło informacji: PAP MediaRoom

INNE ARTYKUŁY Z TEGO DZIAŁU
Kierowco uważaj na rowerzystów!

2023-04-13

Kierowco uważaj na rowerzystów!

Sezon rowerowy i motocyklowy już się rozpoczął. Coraz więcej amatorów jazdy na jednośladzie pojawia się na drogach, dlatego przypominamy kierowcom, jak powinni się zachowywać w stosunku do niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Dla pacjentów tanio nie zawsze znaczy lepiej

2023-04-12

Dla pacjentów tanio nie zawsze znaczy lepiej

Projekt ustawy o refundacji leków i wyrobów medycznych wprowadza zapis, który daje Ministrowi Zdrowia możliwość ustalania cen na wyroby medyczne stosowane w ramach świadczenia gwarantowanego. Zdaniem lekarzy i pacjentów ograniczenie swobody wyboru wyrobów medycznych ograniczy dostęp do innowacyjnych technologii, a tym samym pogorszy bezpieczeństwo pacjentów.
Polscy przetwórcy i producenci mleka chcą zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko

2023-04-12

Polscy przetwórcy i producenci mleka chcą zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko

Sektor produkcji i przetwórstwa mleka – podobnie jak całe rolnictwo – stoi przed wyzwaniami wynikającymi ze zrównoważonego rozwoju i koniecznością redukowania swojego wpływu na środowisko. To nie tylko efekt wymogów stawianych przez Europejski Zielony Ład, ale i rosnących oczekiwań konsumentów. Dlatego organizacje branżowe zawiązały porozumienie, którego celem ma być wypracowanie standardów produkcji mleka łączących cele ekonomiczne i jakościowe z wymogami środowiskowymi i dbałością o etyczną stronę prowadzenia biznesu. – Chcemy zrobić coś konkretnego, pozytywnego, aby mleczarstwo i hodowla bydła mogły się przyczynić do ograniczania wpływu rolnictwa na środowisko – mówi Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka. 
Przemoc wobec kobiet w ciąży ma więcej konsekwencji niż myślimy

2023-04-11

Przemoc wobec kobiet w ciąży ma więcej konsekwencji niż myślimy

Niestety, przemoc domowa względem kobiet to wcale nie rzadkość. Może przybierać różną postać - od agresji fizycznej, przez seksualną, po dręczenie psychiczne. Jeśli poddana jest jej kobieta w ciąży, konsekwencje dotyczą nie tylko jej, ale i rozwijającego się zarodka i płodu. A szkodliwa jest wszelka przemoc: i ta fizyczna, i psychiczna, i seksualna, i ekonomiczna. Dowiedz się więcej.
Kultura jazdy samochodem – co trzeba wiedzieć?

2023-04-11

Kultura jazdy samochodem – co trzeba wiedzieć?

Poruszanie się samochodem po drodze wymaga od wszystkich uczestników ruchu drogowego stosowania się do przepisów, aby zachować bezpieczeństwo. Kierowcy często zapominają o tym, że nie są sami na drodze i nie stosują się do podstawowych zasad bezpieczeństwa oraz życzliwości i uprzejmości.
Pracodawcy z nowymi licznymi obowiązkami dotyczącymi pracy zdalnej

2023-04-10

Pracodawcy z nowymi licznymi obowiązkami dotyczącymi pracy zdalnej

Polacy polubili pracę zdalną. Jak wynika z badania firmy ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View”, ponad 41 proc. pracowników w wieku 34–44 lata twierdzi, że praca wykonywana z domu ułatwia im funkcjonowanie. Blisko 39 proc. badanych Polaków przyznaje, że ułatwia ona bycie pracującym rodzicem. Wchodzące właśnie w życie zmiany w Kodeksie pracy uregulują kwestię pracy zdalnej, wprowadzając jednocześnie szereg obowiązków po stronie pracodawcy i pracownika.
Nie wystarczy odpowiednie menu

2023-04-10

Nie wystarczy odpowiednie menu

Zjedzenie dosłownie szczypty mąki żytniej czy pszennej wystarczy, by osoba cierpiąca na celiakię doznała przykrych dolegliwości. Jeśli przy wielkanocnym stole ma zasiąść gość, który musi być na diecie bezglutenowej, warto wiedzieć, że ważne jest nie tylko skomponowanie menu bez glutenu, ale i zadbanie, by potrawy z niego nie sąsiadowały bezpośrednio z tymi z glutenem. Dowiedz się więcej.
Polacy częściej szukają wakacji poza sezonem

2023-04-04

Polacy częściej szukają wakacji poza sezonem

Im więcej informacji o recesji i inflacji, tym większe zainteresowanie podróżami zagranicznymi – taki przewrotny wniosek można wysnuć z raportu Polskiej Izby Turystyki i multiagentów: Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl. Z analizy rezerwacji w sezonie zimowym wynika, że popyt na wyjazdy nie osłabł nawet mimo wzrostu kosztów podróżowania, który oscyluje wokół stopy inflacji. Eksperci oceniają, że w kolejnych miesiącach także nie spodziewają się spowolnienia w sprzedaży, co najwyżej Polacy częściej będą szukać atrakcyjnych cenowo okazji poza sezonem.
Czy kryzys gospodarczy odbił się na polskim rynku pracy?

2023-04-03

Czy kryzys gospodarczy odbił się na polskim rynku pracy?

Główny Urząd Statystyczny przedstawił dane dotyczące bezrobocia w 2022 roku. Wskaźnik stopy bezrobocia w grudniu ubiegłego roku wyniósł 5,2% (wobec 5,4% w grudniu 2021 r.). Kryzys gospodarczy wywarł jednak znaczący wpływ na nastroje panujące wśród pracowników. Ponadto jego konsekwencje mogą mocno dać się we znaki Polakom w 2023 roku. Jak będzie wyglądać sytuacja na rynku pracy?
Rok po zmianie systemu rozliczeń fotowoltaika wciąż na fali wzrostowej

2023-04-02

Rok po zmianie systemu rozliczeń fotowoltaika wciąż na fali wzrostowej

W kwietniu br. minie rok, odkąd zmieniły się zasady rozliczania nowych prosumentów za energię z przydomowych instalacji fotowoltaicznych przekazywaną do sieci i z niej pobieraną. – Sytuacja cenowa i geopolityczna powodują, że mimo zmiany tego systemu rozliczeń odbiorcy wciąż sięgają po fotowoltaikę – mówi Dominika Taranko, dyrektorka Forum Energii i Klimatu w Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Jak wskazuje, firmy i inwestorów indywidualnych do takich inwestycji skłania niestabilna sytuacja na rynku energii i rosnące ceny prądu. Coraz większym problemem jest jednak niewystarczająca przepustowość krajowych sieci elektroenergetycznych, a w efekcie – rosnąca liczba decyzji odmownych dotyczących przyłączenia do nich instalacji PV.