Prawie 12 milionów pojazdów w Polsce może nie mieć ważnego OC!

Ocena:

0/5 | 0 głosów

Szacuje się, że nawet 11,8 mln pojazdów w naszym kraju może nie mieć ważnej polisy OC. A już od lipca kara za brak obowiązkowego ubezpieczenia będzie wynosić nawet 7,2 tysiąca złotych w przypadku samochodów osobowych!

źródło: pixabay.com

Czy wiecie, że około 9 na 10 kar, które nakłada UFG (Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny), pochodzi ze skanowania baz danych, a zaledwie 10% z policyjnych kontroli? 

Statystyki są nieubłagane, tak jak i praca UFG, które nakłada kary za brak ciągłości ubezpieczenia. Często powodem jest niewiedza kierowców lub brak świadomości, że polisa nie odnawia się automatycznie, a pojazd musi być ubezpieczony najpóźniej w dniu jego rejestracji.

Zgodnie z danymi z Kancelarii Prezesa Rady Ministrów na koniec października 2022 roku, liczba pojazdów podlegających obowiązkowemu ubezpieczeniu OC wynosiła 32,9 mln sztuk. Ważną polisę posiadało zaledwie 21,1 mln zarejestrowanych samochodów w Polsce.

Ceny OC komunikacyjnego spadają, a jednak kierowcy wciąż ryzykują karą. Nawet chwilowa przerwa w ciągłości ubezpieczenia może ich narazić na wysokie kary na rzecz UFG.

Ponadto, brak OC może doprowadzić do jeszcze większych konsekwencji przy spowodowaniu szkody majątkowej lub osobowej. Po wypłaceniu odszkodowania, UFG zwróci się do sprawcy z tzw. regresem, czyli koniecznością zwrócenia pieniędzy wypłaconych przez UFG.

Mało tego, w sytuacji, w której dojdzie do szkód osobowych, czyli np.: śmierci poszkodowanego lub renty, wówczas kwota regresu może wynieść nawet setki tysięcy złotych!

 

Zmieniają się stawki kar za brak OC

W styczniu tego roku stawki OC komunikacyjnego, mimo wysokiej inflacji, spadały. Niemniej, w tym czasie wzrosły również kary i to nie koniec, bo od 1 lipca 2023 roku nastąpią kolejne podwyżki, ze względu na korektę poziomu płacy minimalnej.

W przypadku aut osobowych opłata będzie wynosić maksymalnie 200% minimalnego wynagrodzenia za pracę, zatem w pierwszym półroczu wyniesie 1 400 zł za jednodniowy brak OC, a za brak polisy powyżej 14 dni koszt wzrośnie do 6 980 zł.

W drugiej połowie roku, właściciele samochodów osobowych, którzy nie będą mieli ważnego OC przez jeden dzień zapłacą karę 1 440 zł, a w przypadku braku polisy przez okres powyżej 14 dni już 7 200 zł!

W przypadku pojazdów ciężarowych kary będą jeszcze wyższe – w pierwszym półroczu najwyższa kara za brak OC wyniesie 10 470 zł, a już od 1 lipca 2023 roku 10 800 zł!

Dla pozostałych pojazdów maksymalne kary będą wynosić w pierwszym półroczu 1160 zł, a w drugim 1200 zł.

 

Dlaczego są wprowadzane takie wysokie kary?

Przede wszystkim jest to argumentem, który ma na celu egzekwowanie obowiązkowego ubezpieczenia OC komunikacyjnego. Wysokie opłaty za brak polisy powinny zmobilizować kierowców do zachowywania ciągłości ubezpieczenia, nie unikania wykupienia go czy zapominania o jego przedłużeniu.

Zgodnie z statystykami, tylko 10% wymierzanych przez UFG kar stanowi następstwo policyjnych kontroli. Większość pochodzi z analiz i skanowania baz danych.

 

Pamiętajcie o ciągłości ubezpieczenia!

W naszym kraju rokrocznie identyfikuje się od 250 tysięcy do 300 tysięcy pojazdów, które przez jakiś czas nie miały ważnego ubezpieczenia OC. I sytuacja ta nie jest następstwem celowego uchylania się od wykupienia polisy właścicieli pojazdów, a zwykłego niedopatrzenia czy błędów przy zawieraniu polisy.

Wciąż zdarza się, że kierowcy nie znajdą obowiązujących przepisów i nie wiedzą, że ubezpieczenie nie przedłuża się automatycznie.

Jedną z najczęstszych przyczyn braku OC jest kupno używanego pojazdu, a dalej wygaśnięcie terminu ważności ubezpieczenia, które posiadał poprzedni właściciel. Dlatego zawsze warto sprawdzać daty na poprzedniej polisie. I można to zrobić bardzo wygodnie – wpisując na stronie UFG numer VIN pojazdu lub numer rejestracyjny.

Niektórym również zdarza się opłacić niepełną kwotę za składkę ubezpieczeniową lub nie wykupienie polisy dla niesprawnego pojazdu. Często również osoby sprowadzające pojazdy z zagranicy zapominają, że auto musi być ubezpieczone najpóźniej w dniu rejestracji.

 

Kara za brak OC to nie koniec problemów

Nie tylko wysoka opłata za brak OC stanowi problem. Trzeba mieć na uwadze również dodatkowe konsekwencje, które płyną z braku obowiązkowego ubezpieczenia, zwłaszcza w przypadku spowodowania kolizji lub wypadku.

UFG rocznie wypłaca około 100 mln zł odszkodowań z tytułu braku ubezpieczenia, a następnie szuka sprawców i kieruje do nich roszczenie o zwrot wypłaconych środków, które nazywane jest regresem.

I mało tego, bo właściciel pojazdu, który nawet nie jest sprawcą zdarzenia, będzie zobowiązany do zwrócenia należności funduszowi na rzecz poszkodowanych wspólnie z kierującym, który spowodował kolizję lub wypadek, o czym informują również przepisy:

 

Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, art. 110 Obowiązek zwrotu Funduszowi spełnionego świadczenia i kosztów:

1. Z chwilą wypłaty przez Fundusz odszkodowania, w przypadkach określonych w art. 98 zadania Funduszu, ust. 1 pkt 3 i ust. 1a, sprawca szkody i osoba, która nie dopełniła obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia obowiązkowego, o którym mowa w art. 4 rodzaje ubezpieczeń obowiązkowych, pkt 1 i 2, są obowiązani do zwrotu Funduszowi spełnionego świadczenia i poniesionych kosztów.

2. W uzasadnionych przypadkach, kierując się przede wszystkim wyjątkowo trudną sytuacją materialną i majątkową zobowiązanego, jak również jego sytuacją życiową, Fundusz może odstąpić od dochodzenia zwrotu części lub całości świadczenia albo udzielić ulgi w jego spłacie.

3. Tryb postępowania przy rozpatrywaniu spraw, o których mowa w ust. 2, określa statut Funduszu.

4. Roszczenia Funduszu wynikające z ust. 1 ulegają przedawnieniu na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym, nie wcześniej jednak niż z upływem 3 lat od dnia spełnienia przez Fundusz świadczenia.

 

źródło: yanosik.pl

INNE ARTYKUŁY Z TEGO DZIAŁU
Kierowco uważaj na rowerzystów!

2023-04-13

Kierowco uważaj na rowerzystów!

Sezon rowerowy i motocyklowy już się rozpoczął. Coraz więcej amatorów jazdy na jednośladzie pojawia się na drogach, dlatego przypominamy kierowcom, jak powinni się zachowywać w stosunku do niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Dla pacjentów tanio nie zawsze znaczy lepiej

2023-04-12

Dla pacjentów tanio nie zawsze znaczy lepiej

Projekt ustawy o refundacji leków i wyrobów medycznych wprowadza zapis, który daje Ministrowi Zdrowia możliwość ustalania cen na wyroby medyczne stosowane w ramach świadczenia gwarantowanego. Zdaniem lekarzy i pacjentów ograniczenie swobody wyboru wyrobów medycznych ograniczy dostęp do innowacyjnych technologii, a tym samym pogorszy bezpieczeństwo pacjentów.
Polscy przetwórcy i producenci mleka chcą zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko

2023-04-12

Polscy przetwórcy i producenci mleka chcą zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko

Sektor produkcji i przetwórstwa mleka – podobnie jak całe rolnictwo – stoi przed wyzwaniami wynikającymi ze zrównoważonego rozwoju i koniecznością redukowania swojego wpływu na środowisko. To nie tylko efekt wymogów stawianych przez Europejski Zielony Ład, ale i rosnących oczekiwań konsumentów. Dlatego organizacje branżowe zawiązały porozumienie, którego celem ma być wypracowanie standardów produkcji mleka łączących cele ekonomiczne i jakościowe z wymogami środowiskowymi i dbałością o etyczną stronę prowadzenia biznesu. – Chcemy zrobić coś konkretnego, pozytywnego, aby mleczarstwo i hodowla bydła mogły się przyczynić do ograniczania wpływu rolnictwa na środowisko – mówi Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka. 
Przemoc wobec kobiet w ciąży ma więcej konsekwencji niż myślimy

2023-04-11

Przemoc wobec kobiet w ciąży ma więcej konsekwencji niż myślimy

Niestety, przemoc domowa względem kobiet to wcale nie rzadkość. Może przybierać różną postać - od agresji fizycznej, przez seksualną, po dręczenie psychiczne. Jeśli poddana jest jej kobieta w ciąży, konsekwencje dotyczą nie tylko jej, ale i rozwijającego się zarodka i płodu. A szkodliwa jest wszelka przemoc: i ta fizyczna, i psychiczna, i seksualna, i ekonomiczna. Dowiedz się więcej.
Kultura jazdy samochodem – co trzeba wiedzieć?

2023-04-11

Kultura jazdy samochodem – co trzeba wiedzieć?

Poruszanie się samochodem po drodze wymaga od wszystkich uczestników ruchu drogowego stosowania się do przepisów, aby zachować bezpieczeństwo. Kierowcy często zapominają o tym, że nie są sami na drodze i nie stosują się do podstawowych zasad bezpieczeństwa oraz życzliwości i uprzejmości.
Pracodawcy z nowymi licznymi obowiązkami dotyczącymi pracy zdalnej

2023-04-10

Pracodawcy z nowymi licznymi obowiązkami dotyczącymi pracy zdalnej

Polacy polubili pracę zdalną. Jak wynika z badania firmy ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View”, ponad 41 proc. pracowników w wieku 34–44 lata twierdzi, że praca wykonywana z domu ułatwia im funkcjonowanie. Blisko 39 proc. badanych Polaków przyznaje, że ułatwia ona bycie pracującym rodzicem. Wchodzące właśnie w życie zmiany w Kodeksie pracy uregulują kwestię pracy zdalnej, wprowadzając jednocześnie szereg obowiązków po stronie pracodawcy i pracownika.
Nie wystarczy odpowiednie menu

2023-04-10

Nie wystarczy odpowiednie menu

Zjedzenie dosłownie szczypty mąki żytniej czy pszennej wystarczy, by osoba cierpiąca na celiakię doznała przykrych dolegliwości. Jeśli przy wielkanocnym stole ma zasiąść gość, który musi być na diecie bezglutenowej, warto wiedzieć, że ważne jest nie tylko skomponowanie menu bez glutenu, ale i zadbanie, by potrawy z niego nie sąsiadowały bezpośrednio z tymi z glutenem. Dowiedz się więcej.
Polacy częściej szukają wakacji poza sezonem

2023-04-04

Polacy częściej szukają wakacji poza sezonem

Im więcej informacji o recesji i inflacji, tym większe zainteresowanie podróżami zagranicznymi – taki przewrotny wniosek można wysnuć z raportu Polskiej Izby Turystyki i multiagentów: Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl. Z analizy rezerwacji w sezonie zimowym wynika, że popyt na wyjazdy nie osłabł nawet mimo wzrostu kosztów podróżowania, który oscyluje wokół stopy inflacji. Eksperci oceniają, że w kolejnych miesiącach także nie spodziewają się spowolnienia w sprzedaży, co najwyżej Polacy częściej będą szukać atrakcyjnych cenowo okazji poza sezonem.
Czy kryzys gospodarczy odbił się na polskim rynku pracy?

2023-04-03

Czy kryzys gospodarczy odbił się na polskim rynku pracy?

Główny Urząd Statystyczny przedstawił dane dotyczące bezrobocia w 2022 roku. Wskaźnik stopy bezrobocia w grudniu ubiegłego roku wyniósł 5,2% (wobec 5,4% w grudniu 2021 r.). Kryzys gospodarczy wywarł jednak znaczący wpływ na nastroje panujące wśród pracowników. Ponadto jego konsekwencje mogą mocno dać się we znaki Polakom w 2023 roku. Jak będzie wyglądać sytuacja na rynku pracy?
Rok po zmianie systemu rozliczeń fotowoltaika wciąż na fali wzrostowej

2023-04-02

Rok po zmianie systemu rozliczeń fotowoltaika wciąż na fali wzrostowej

W kwietniu br. minie rok, odkąd zmieniły się zasady rozliczania nowych prosumentów za energię z przydomowych instalacji fotowoltaicznych przekazywaną do sieci i z niej pobieraną. – Sytuacja cenowa i geopolityczna powodują, że mimo zmiany tego systemu rozliczeń odbiorcy wciąż sięgają po fotowoltaikę – mówi Dominika Taranko, dyrektorka Forum Energii i Klimatu w Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Jak wskazuje, firmy i inwestorów indywidualnych do takich inwestycji skłania niestabilna sytuacja na rynku energii i rosnące ceny prądu. Coraz większym problemem jest jednak niewystarczająca przepustowość krajowych sieci elektroenergetycznych, a w efekcie – rosnąca liczba decyzji odmownych dotyczących przyłączenia do nich instalacji PV.