Sprawy w urzędzie ponad połowa klientów załatwia zdalnie

Ocena:

0/5 | 0 głosów

W 2022 r. ponad połowa klientów urzędów administracji publicznej korzystała z ich usług przez internet – podał Główny Urząd Statystyczny. Najpopularniejsze zdalne usługi urzędowe to: pobieranie formularzy, wyszukiwanie informacji oraz wysyłanie deklaracji podatkowych.

źródło: PAP MediaRoom

Z administracją publiczną poprzez stronę internetową lub aplikację kontaktowało się w 2022 roku 55,4 proc. osób w wieku 16 – 74 lat – wynika z opracowania GUS „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2022 r.”.

Jak pokazują raporty GUS z lat ubiegłych, liczba obywateli korzystających z e-usług w urzędach systematycznie rośnie. Wpływ na to ma m.in. rozwój e-administracji, jaki dokonuje się dzięki zaangażowaniu środków unijnych. 

W 2022 r. najwięcej osób korzystało ze stron internetowych lub aplikacji jednostek administracji publicznej, by wyszukać tam potrzebne im informacje (29,3 proc.); pobrać lub wydrukować formularze urzędowe (29,1 proc.);  wysłać wypełnione deklaracje podatkowe (28,9 proc.);  uzyskać dostęp do informacji osobistych przechowywanych przez jednostki administracji publicznej (25,4 proc.) oraz odebrać urzędową korespondencję  (23,2 proc.).

W 2022 r. klienci urzędów przez internet składali też wnioski o świadczenia lub uprawnienia (15,9 proc.); dokonywali rezerwacji lub umawiali wizytę (13,2 proc.); korzystali z publicznych baz danych lub rejestrów (8,1 proc.) oraz składali wnioski o urzędowe dokumenty lub akty (6,1 proc.).

Częściej możliwości e-administracji wykorzystują mieszkańcy miast niż wsi – w miastach urzędy zdalnie odwiedza 60,3 proc. użytkowników, na wsi 48,1 proc.

W samym dostępie do internetu w Polsce zróżnicowanie między wsią, a miastem nie jest aż tak widoczne.
W skali kraju – według GUS – dostęp do internetu ma 93,3 proc. gospodarstw domowych (o 0,9 p. proc. więcej niż w roku 2021). W tym łącza stacjonarne, szerokopasmowe posiada 69,5 proc. gospodarstw domowych, a 70,6 proc. ma dostęp do internetu mobilnego, szerokopasmowego.

Internet jest dostępny w prawie wszystkich gospodarstwach domowych, w których są dzieci (99,9 proc.).

Badania GUS pokazują, że liczba obywateli korzystających z e-administracji systematycznie rośnie. W 2021 r. odsetek osób w wieku 16 – 74 lata korzystających z usług administracji publicznej przez Internet wyniósł 47,5 proc. czyli o blisko 8 punktów procentowych mniej niż w roku 2022. Z kolei w roku 2019 r. w kontaktach z urzędem z internetu korzystało 40,4 proc. osób, w 2018 r. – 35,5 proc.;  w 2017 r. było to 30,8 proc. populacji osób w wieku 16-74 lata, w 2016 r. –  30,2 proc. i jedynie 26,6 proc. w roku 2015 r. (źródło: wyniki badań GUS „Społeczeństwo informacyjne w Polsce” z poszczególnych lat).

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wskazuje, że na zwiększenie zaufania obywateli do e-usług administracji publicznej wpływ mają prowadzone w ostatnich latach przedsięwzięcia finansowane m.in. ze środków UE.

W latach 2014-2020 rozwój e-administracji odbywał się w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC), na który przeznaczono 2 172,5 mln euro.

Z pieniędzy tych sfinansowano m.in. budowę sieci szerokopasmowego internetu, rozwój cyfrowy jednostek samorządu terytorialnego czy elektronizację nowych usług publicznych oraz poprawę funkcjonalności tych już istniejących. Cały czas rośnie np. liczba Profili Zaufanych – narzędzia do identyfikacji elektronicznej w ramach portali administracji publicznej. Jak wynika z danych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, na dzień 28 listopada 2021 było ich ok. 13 mln, według danych z lipca 2022 roku – już 15 mln.

„Interwencja w ramach funduszy UE, w tym POPC, ma znaczący wpływ na zwiększenie liczby e-usług, poprawę ich jakości i dostępności. Mimo to, Polska na tle pozostałych państw członkowskich UE nadal plasuje się wśród krajów, które charakteryzuje niski poziom cyfryzacji i penetracji e-usług” – wskazano w przyjętym w styczniu przez rząd projekcie Programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC).

Według raportu DESI za 2021 r. (The Digital Economy and Society index ) w kategorii cyfrowych usług publicznych Polska zajmuje 22 miejsce wśród krajów UE, tj. poniżej średniej unijnej (55,1 - wynik Polski,  68,1 - UE) .

W tym samym raporcie, w obszarze „Cyfrowe usługi publiczne”, Polska osiągnęła ogólny wynik 67,4 wobec unijnej średniej 72, plasując się na 20 miejscu w UE7. 

Dlatego w kolejnej perspektywie finansowej UE cyfryzacja administracji publicznej kontynuowana ma być w programie FERC, na który przeznaczone ma być ok. 2 mld euro.

Pieniądze trafić mają m.in. na zapewnienie szerokiego dostępu do ultra-szybkiego internetu, zaawansowane e-usługi publiczne, cyfryzację tzw. procesów back ofiice w administracji publicznej czy skuteczne działanie krajowego systemu cyberbezpieczeństwa.

 

Źródło informacji: Serwis Samorządowy PAP

Źródło: PAP MediaRoom

INNE ARTYKUŁY Z TEGO DZIAŁU
Mikołajki tuż tuż. Sprawdzamy jakie cechy powinien mieć wymarzony prezent

2022-12-05

Mikołajki tuż tuż. Sprawdzamy jakie cechy powinien mieć wymarzony prezent

Przed nami mikołajki i pierwsza okazja, aby podarować bliskiej osobie świąteczny upominek. Serwis Prezentmarzeń realizując badanie sprawdził jakie cechy powinien mieć wymarzony upominek? Komu najbardziej chcemy go podarować? Jakie mamy pomysły na prezent marzeń dla bliskiej osoby?
Ayahuasca - cudowny rytuał czy zagrożenie?

2022-12-05

Ayahuasca - cudowny rytuał czy zagrożenie?

Amazońska mikstura, której popularność rośnie także na zachodzie, ma leczyć duszę i wspomagać ciało. Czy rzeczywiście tak działa, czy może raczej jest niebezpieczna? Co na to nauka?
Automatyzacja coraz śmielej wkracza do polskich firm

2022-12-05

Automatyzacja coraz śmielej wkracza do polskich firm

Zmienne otoczenie gospodarcze powoduje, że polskie firmy szukają możliwości optymalizowania kosztów. Część z nich upatruje takiej szansy w automatyzacji procesów, która pozwala odciążyć pracowników i poprawić ich wydajność, a przy tym zaoszczędzić czas i pieniądze. Wdrożenie robota jest możliwe już w ciągu kilkunastu dni i od razu przekłada się na pracę firmy. – U jednego z klientów po wprowadzeniu i uruchomieniu robota czynności, które wcześniej wykonywał codziennie przez 2,5 godziny, zostały skrócone do zaledwie 15 minut – mówi Joanna Porębska-Matysiak z SAIO, spółki z Grupy ING, która udostępnia swoim klientom platformę do automatyzacji procesów biznesowych.
Męska „menopauza” - fakt czy mit?

2022-12-05

Męska „menopauza” - fakt czy mit?

O menopauzie słyszała z pewnością większość dorosłego społeczeństwa. Z mężczyznami jest trochę inaczej, choć w mediach nie tak rzadko można natknąć się na słowo "andropauza", które ma odnosić się do problemów dojrzałych panów - na wzór tych, których doświadczają panie. Co ciekawe, w świecie medycznym nie ma konsensusu, że istnieje męską menopauza...
Policjanci pracują nie tylko na służbie

2022-12-04

Policjanci pracują nie tylko na służbie

Służba w Policji, to coś więcej niż tylko praca w wyznaczonych godzinach. Po raz kolejny dowiódł tego mł. asp. Rafał Maziejuk z Oddziału Prewencji Policji w Kielcach. Będą po służbie w sklepie spożywczym obezwładnił mężczyznę, który ukradł butelkę alkoholu i groził ekspedientce młotkiem oraz nożem. Za kradzież rozbójniczą, może mu grozić kara do 10 lat pozbawienia wolności.
Europejskie branżowe „igrzyska olimpijskie” odbędą się we wrześniu w Gdańsku

2022-12-04

Europejskie branżowe „igrzyska olimpijskie” odbędą się we wrześniu w Gdańsku

– Aby mieć więcej pracowników, więcej osób wykwalifikowanych w różnych zawodach, potrzebujemy ścisłej współpracy z przemysłem i sektorem gospodarczym. I to właśnie robimy podczas WorldSkills – to jest ścisła kooperacja między szkołami i uczelniami a światem biznesu i przemysłu – mówi dr hab. Paweł Poszytek, oficjalny delegat WorldSkills Poland. W minionym tygodniu w Gdańsku odbył się krajowy etap kwalifikacji do tych międzynarodowych zawodów, w którym prawie 200 zawodników rywalizowało ze sobą w 22 takich konkurencjach jak architektura krajobrazu, budownictwo cyfrowe, chmura obliczeniowa, cukiernictwo, cyberbezpieczeństwo, florystyka, fryzjerstwo czy gotowanie. Zwycięzcy wywalczyli sobie bilety na przyszłoroczne EuroSkills 2023 – czyli europejskie kwalifikacje do etapu światowego.
Polskie produkty mleczne dla wszystkich

2022-12-04

Polskie produkty mleczne dla wszystkich

Dieta powinna być różnorodna - to nasz sposób odżywiania, w którym wszystkie dostępne składniki odżywcze odgrywają bardzo ważną rolę. Patrząc na talerz zdrowego żywienia, proponowany przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - PZH, widać wyraźnie mleko i jego przetwory odgrywające istotną rolę w naszej diecie.
3 szkodliwe nawyki niszczące włosy

2022-12-03

3 szkodliwe nawyki niszczące włosy

Jeśli nasze włosy są pozbawione witalności, oklapnięte i słabe, często winimy za to naturę. Jednak w wielu przypadkach zły wygląd naszych włosów może być efektem niewłaściwej pielęgnacji i przede wszystkim złych nawyków. Oto 3 istotne błędy wpływające na kondycję kosmyków, których należy unikać, aby nie niszczyć włosów.
Mandat za nieodśnieżony samochód to nie mit!

2022-12-03

Mandat za nieodśnieżony samochód to nie mit!

Za lenistwo i nieodśnieżenie samochodu można otrzymać mandat od 50 do nawet 3000 zł! I co ciekawe, nawet podczas samego odśnieżania można zostać ukaranym karą grzywny. Jak to możliwe? Sprawdźcie!
Ważne rozstrzygnięcie Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

2022-12-03

Ważne rozstrzygnięcie Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uchylił decyzję UOKiK-u, który przeszło dwa lata temu nałożył karę na Santander Bank Polska. Kara dotyczyła stosowania niedozwolonych zasad ustalania kursów walut, na podstawie których naliczane są raty kredytów indeksowanych m.in. do euro i franka szwajcarskiego. SOKiK w uzasadnieniu ustnym wskazał m.in., że mechanizm ustalania kursów przez bank jest obiektywny, a stosowanie spreadów jest normalną praktyką rynkową. Nieprawomocne na razie rozstrzygnięcie może mieć duży wpływ na sprawy frankowe, które toczą się przed polskimi sądami. Te będą bowiem brać go pod uwagę w swoim orzecznictwie.