Sprawy w urzędzie ponad połowa klientów załatwia zdalnie

Ocena:

0/5 | 0 głosów

W 2022 r. ponad połowa klientów urzędów administracji publicznej korzystała z ich usług przez internet – podał Główny Urząd Statystyczny. Najpopularniejsze zdalne usługi urzędowe to: pobieranie formularzy, wyszukiwanie informacji oraz wysyłanie deklaracji podatkowych.

źródło: PAP MediaRoom

Z administracją publiczną poprzez stronę internetową lub aplikację kontaktowało się w 2022 roku 55,4 proc. osób w wieku 16 – 74 lat – wynika z opracowania GUS „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2022 r.”.

Jak pokazują raporty GUS z lat ubiegłych, liczba obywateli korzystających z e-usług w urzędach systematycznie rośnie. Wpływ na to ma m.in. rozwój e-administracji, jaki dokonuje się dzięki zaangażowaniu środków unijnych. 

W 2022 r. najwięcej osób korzystało ze stron internetowych lub aplikacji jednostek administracji publicznej, by wyszukać tam potrzebne im informacje (29,3 proc.); pobrać lub wydrukować formularze urzędowe (29,1 proc.);  wysłać wypełnione deklaracje podatkowe (28,9 proc.);  uzyskać dostęp do informacji osobistych przechowywanych przez jednostki administracji publicznej (25,4 proc.) oraz odebrać urzędową korespondencję  (23,2 proc.).

W 2022 r. klienci urzędów przez internet składali też wnioski o świadczenia lub uprawnienia (15,9 proc.); dokonywali rezerwacji lub umawiali wizytę (13,2 proc.); korzystali z publicznych baz danych lub rejestrów (8,1 proc.) oraz składali wnioski o urzędowe dokumenty lub akty (6,1 proc.).

Częściej możliwości e-administracji wykorzystują mieszkańcy miast niż wsi – w miastach urzędy zdalnie odwiedza 60,3 proc. użytkowników, na wsi 48,1 proc.

W samym dostępie do internetu w Polsce zróżnicowanie między wsią, a miastem nie jest aż tak widoczne.
W skali kraju – według GUS – dostęp do internetu ma 93,3 proc. gospodarstw domowych (o 0,9 p. proc. więcej niż w roku 2021). W tym łącza stacjonarne, szerokopasmowe posiada 69,5 proc. gospodarstw domowych, a 70,6 proc. ma dostęp do internetu mobilnego, szerokopasmowego.

Internet jest dostępny w prawie wszystkich gospodarstwach domowych, w których są dzieci (99,9 proc.).

Badania GUS pokazują, że liczba obywateli korzystających z e-administracji systematycznie rośnie. W 2021 r. odsetek osób w wieku 16 – 74 lata korzystających z usług administracji publicznej przez Internet wyniósł 47,5 proc. czyli o blisko 8 punktów procentowych mniej niż w roku 2022. Z kolei w roku 2019 r. w kontaktach z urzędem z internetu korzystało 40,4 proc. osób, w 2018 r. – 35,5 proc.;  w 2017 r. było to 30,8 proc. populacji osób w wieku 16-74 lata, w 2016 r. –  30,2 proc. i jedynie 26,6 proc. w roku 2015 r. (źródło: wyniki badań GUS „Społeczeństwo informacyjne w Polsce” z poszczególnych lat).

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wskazuje, że na zwiększenie zaufania obywateli do e-usług administracji publicznej wpływ mają prowadzone w ostatnich latach przedsięwzięcia finansowane m.in. ze środków UE.

W latach 2014-2020 rozwój e-administracji odbywał się w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa (POPC), na który przeznaczono 2 172,5 mln euro.

Z pieniędzy tych sfinansowano m.in. budowę sieci szerokopasmowego internetu, rozwój cyfrowy jednostek samorządu terytorialnego czy elektronizację nowych usług publicznych oraz poprawę funkcjonalności tych już istniejących. Cały czas rośnie np. liczba Profili Zaufanych – narzędzia do identyfikacji elektronicznej w ramach portali administracji publicznej. Jak wynika z danych Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, na dzień 28 listopada 2021 było ich ok. 13 mln, według danych z lipca 2022 roku – już 15 mln.

„Interwencja w ramach funduszy UE, w tym POPC, ma znaczący wpływ na zwiększenie liczby e-usług, poprawę ich jakości i dostępności. Mimo to, Polska na tle pozostałych państw członkowskich UE nadal plasuje się wśród krajów, które charakteryzuje niski poziom cyfryzacji i penetracji e-usług” – wskazano w przyjętym w styczniu przez rząd projekcie Programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027 (FERC).

Według raportu DESI za 2021 r. (The Digital Economy and Society index ) w kategorii cyfrowych usług publicznych Polska zajmuje 22 miejsce wśród krajów UE, tj. poniżej średniej unijnej (55,1 - wynik Polski,  68,1 - UE) .

W tym samym raporcie, w obszarze „Cyfrowe usługi publiczne”, Polska osiągnęła ogólny wynik 67,4 wobec unijnej średniej 72, plasując się na 20 miejscu w UE7. 

Dlatego w kolejnej perspektywie finansowej UE cyfryzacja administracji publicznej kontynuowana ma być w programie FERC, na który przeznaczone ma być ok. 2 mld euro.

Pieniądze trafić mają m.in. na zapewnienie szerokiego dostępu do ultra-szybkiego internetu, zaawansowane e-usługi publiczne, cyfryzację tzw. procesów back ofiice w administracji publicznej czy skuteczne działanie krajowego systemu cyberbezpieczeństwa.

 

Źródło informacji: Serwis Samorządowy PAP

Źródło: PAP MediaRoom

INNE ARTYKUŁY Z TEGO DZIAŁU
Kierowco uważaj na rowerzystów!

2023-04-13

Kierowco uważaj na rowerzystów!

Sezon rowerowy i motocyklowy już się rozpoczął. Coraz więcej amatorów jazdy na jednośladzie pojawia się na drogach, dlatego przypominamy kierowcom, jak powinni się zachowywać w stosunku do niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Dla pacjentów tanio nie zawsze znaczy lepiej

2023-04-12

Dla pacjentów tanio nie zawsze znaczy lepiej

Projekt ustawy o refundacji leków i wyrobów medycznych wprowadza zapis, który daje Ministrowi Zdrowia możliwość ustalania cen na wyroby medyczne stosowane w ramach świadczenia gwarantowanego. Zdaniem lekarzy i pacjentów ograniczenie swobody wyboru wyrobów medycznych ograniczy dostęp do innowacyjnych technologii, a tym samym pogorszy bezpieczeństwo pacjentów.
Polscy przetwórcy i producenci mleka chcą zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko

2023-04-12

Polscy przetwórcy i producenci mleka chcą zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko

Sektor produkcji i przetwórstwa mleka – podobnie jak całe rolnictwo – stoi przed wyzwaniami wynikającymi ze zrównoważonego rozwoju i koniecznością redukowania swojego wpływu na środowisko. To nie tylko efekt wymogów stawianych przez Europejski Zielony Ład, ale i rosnących oczekiwań konsumentów. Dlatego organizacje branżowe zawiązały porozumienie, którego celem ma być wypracowanie standardów produkcji mleka łączących cele ekonomiczne i jakościowe z wymogami środowiskowymi i dbałością o etyczną stronę prowadzenia biznesu. – Chcemy zrobić coś konkretnego, pozytywnego, aby mleczarstwo i hodowla bydła mogły się przyczynić do ograniczania wpływu rolnictwa na środowisko – mówi Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka. 
Przemoc wobec kobiet w ciąży ma więcej konsekwencji niż myślimy

2023-04-11

Przemoc wobec kobiet w ciąży ma więcej konsekwencji niż myślimy

Niestety, przemoc domowa względem kobiet to wcale nie rzadkość. Może przybierać różną postać - od agresji fizycznej, przez seksualną, po dręczenie psychiczne. Jeśli poddana jest jej kobieta w ciąży, konsekwencje dotyczą nie tylko jej, ale i rozwijającego się zarodka i płodu. A szkodliwa jest wszelka przemoc: i ta fizyczna, i psychiczna, i seksualna, i ekonomiczna. Dowiedz się więcej.
Kultura jazdy samochodem – co trzeba wiedzieć?

2023-04-11

Kultura jazdy samochodem – co trzeba wiedzieć?

Poruszanie się samochodem po drodze wymaga od wszystkich uczestników ruchu drogowego stosowania się do przepisów, aby zachować bezpieczeństwo. Kierowcy często zapominają o tym, że nie są sami na drodze i nie stosują się do podstawowych zasad bezpieczeństwa oraz życzliwości i uprzejmości.
Pracodawcy z nowymi licznymi obowiązkami dotyczącymi pracy zdalnej

2023-04-10

Pracodawcy z nowymi licznymi obowiązkami dotyczącymi pracy zdalnej

Polacy polubili pracę zdalną. Jak wynika z badania firmy ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View”, ponad 41 proc. pracowników w wieku 34–44 lata twierdzi, że praca wykonywana z domu ułatwia im funkcjonowanie. Blisko 39 proc. badanych Polaków przyznaje, że ułatwia ona bycie pracującym rodzicem. Wchodzące właśnie w życie zmiany w Kodeksie pracy uregulują kwestię pracy zdalnej, wprowadzając jednocześnie szereg obowiązków po stronie pracodawcy i pracownika.
Nie wystarczy odpowiednie menu

2023-04-10

Nie wystarczy odpowiednie menu

Zjedzenie dosłownie szczypty mąki żytniej czy pszennej wystarczy, by osoba cierpiąca na celiakię doznała przykrych dolegliwości. Jeśli przy wielkanocnym stole ma zasiąść gość, który musi być na diecie bezglutenowej, warto wiedzieć, że ważne jest nie tylko skomponowanie menu bez glutenu, ale i zadbanie, by potrawy z niego nie sąsiadowały bezpośrednio z tymi z glutenem. Dowiedz się więcej.
Polacy częściej szukają wakacji poza sezonem

2023-04-04

Polacy częściej szukają wakacji poza sezonem

Im więcej informacji o recesji i inflacji, tym większe zainteresowanie podróżami zagranicznymi – taki przewrotny wniosek można wysnuć z raportu Polskiej Izby Turystyki i multiagentów: Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl. Z analizy rezerwacji w sezonie zimowym wynika, że popyt na wyjazdy nie osłabł nawet mimo wzrostu kosztów podróżowania, który oscyluje wokół stopy inflacji. Eksperci oceniają, że w kolejnych miesiącach także nie spodziewają się spowolnienia w sprzedaży, co najwyżej Polacy częściej będą szukać atrakcyjnych cenowo okazji poza sezonem.
Czy kryzys gospodarczy odbił się na polskim rynku pracy?

2023-04-03

Czy kryzys gospodarczy odbił się na polskim rynku pracy?

Główny Urząd Statystyczny przedstawił dane dotyczące bezrobocia w 2022 roku. Wskaźnik stopy bezrobocia w grudniu ubiegłego roku wyniósł 5,2% (wobec 5,4% w grudniu 2021 r.). Kryzys gospodarczy wywarł jednak znaczący wpływ na nastroje panujące wśród pracowników. Ponadto jego konsekwencje mogą mocno dać się we znaki Polakom w 2023 roku. Jak będzie wyglądać sytuacja na rynku pracy?
Rok po zmianie systemu rozliczeń fotowoltaika wciąż na fali wzrostowej

2023-04-02

Rok po zmianie systemu rozliczeń fotowoltaika wciąż na fali wzrostowej

W kwietniu br. minie rok, odkąd zmieniły się zasady rozliczania nowych prosumentów za energię z przydomowych instalacji fotowoltaicznych przekazywaną do sieci i z niej pobieraną. – Sytuacja cenowa i geopolityczna powodują, że mimo zmiany tego systemu rozliczeń odbiorcy wciąż sięgają po fotowoltaikę – mówi Dominika Taranko, dyrektorka Forum Energii i Klimatu w Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Jak wskazuje, firmy i inwestorów indywidualnych do takich inwestycji skłania niestabilna sytuacja na rynku energii i rosnące ceny prądu. Coraz większym problemem jest jednak niewystarczająca przepustowość krajowych sieci elektroenergetycznych, a w efekcie – rosnąca liczba decyzji odmownych dotyczących przyłączenia do nich instalacji PV.