Impact’21: pokolenia 50 plus nie chcą być nazywane przez marketingowców „seniorami”

Ocena:

0/5 | 0 głosów

eborowik czw., 10/28/2021 - 14:50

PAP/S. Leszczyński (1)
Rosnąca wskutek zmian demograficznych grupa klientów 50 plus nie chce, aby w przekazach marketingowych nazywano ich „seniorami”. Reklamy czy akcje promocyjne podkreślające wprost przynależność tych osób do starszej części społeczeństwa to błąd – zgodzili się uczestnicy debaty podczas kongresu Impact’21 w Poznaniu (27-28 października 2021 r.).

Starzenie się społeczeństw w Polsce i innych krajach rozwiniętych powoduje, że firmy w działaniach oraz badaniach marketingowych muszą coraz intensywniej uwzględniać grupę klientów 50 plus. Tej tematyce poświęcono podczas poznańskiego Impactu panel dyskusyjny pod hasłem „Silver tsunami vs Gen Z”.

Michał Maszkiewicz z Carlsberga zwracał uwagę, że w badaniach rynkowych nadal dużo większe zainteresowanie budzi grupa młodych konsumentów. „Dopiero kilka lat temu zaczęły się pojawiać raporty o >>silver generation<< – jacy oni są i czego potrzebują” – mówił Maszkiewicz. 

Według niego, ten brak badań i wiedzy powoduje, że wobec starszych pokoleń konsumentów utrzymują się „gigantyczne stereotypy”, które dopiero od niedawna są obalane, a które dotyczą np. rzekomej nieumiejętności korzystania z technologii mobilnych czy komputerów.

Michał Maszkiewicz podkreślał, że firmy zaczynają sobie już uświadamiać, że nadchodzi fala niosąca zmiany w strukturze wiekowej klientów. „W branży piwnej w Polsce za pięć lat milion młodych osób odejdzie z targetu, a powiększy się na olbrzymią skalę grupa starszych konsumentów” – mówił przedstawiciel Carlsberga. 

Marcin Ledworowski z Banku Pocztowego podał, że obecnie 25 proc. klientów Banku to ludzie starsi.
Według niego, wyróżniające się charakterystyczne cechy tych osób, to m.in. „wierność niektórym instytucjom” oraz akceptowanie uzasadnionego wzrostu kosztów usług.  

Zwrócił też uwagę, że „silver society” to często ludzie, którzy potrafią przeskakiwać całe etapy w rozwoju technologicznym. Podał przykład Chin, gdzie osoby ze starszych grup wiekowych nie używają komputerów, za to świetnie sobie radzą ze smartfonami czy bankowością mobilną. „W ciągu ostatniego roku podobne zjawisko zaobserwowaliśmy również wśród klientów Banku Pocztowego” – powiedział Marcin Ledworowski.

Według niego, problemem natomiast jest mała odporność starszych generacji na zagrożenia związane z nowymi technologiami, jak np. wyłudzenia. „Sama edukacja nie wystarczy. Tu dzieci powinny pomagać swoim rodzicom, ustawiając limity wypłat czy zachęcając do korzystania z kart biometrycznych” – powiedział przedstawiciel Banku Pocztowego.

Marta Życińska z Mastercard Europe zwracała uwagę, że „silver generation”, czyli osoby 50 plus, to bardzo szeroka i zróżnicowana wewnętrznie grupa, w której są zarówno ludzie w wieku 50, jak i 70 lat. „To grupy absolutnie zaniedbane przez marketing. Jako pierwsze zaczynają to rozumieć firmy w USA, które już prowadzą komunikację adresowaną do starszych grup konsumentów” – mówiła Życińska.

Według niej, w analizie tej grupy klientów ważne jest zrozumienie, jak oni postrzegają sami siebie. Tymczasem marketing traktuje i określa „silver generation” jako seniorów, co – jej zdaniem – jest błędem. Przedstawicielka Mastercard zwracała uwagę, że wśród osób z tej grupy wiekowej są aktywni użytkownicy mediów społecznościowych czy na przykład modelki.

„Przedstawiciele >>silver generation<< nie chcą o sobie słyszeć, że są >>silver generation<<, albo że oferowane im usługi to są usługi dla seniorów” – potwierdzał Marcin Ledworowski.

Tomasz Szymański z firmy Together, wspierającej transformacje w przedsiębiorstwach, zwracał uwagę, że są też punkty styku między starszym pokoleniem a pokoleniem „Gen Z”, czyli nastolatkami i dwudziestolatkami wchodzącymi obecnie na rynek pracy. Według niego, są to kwestie lokalności i środowiska.

Zdaniem Szymańskiego, o pokoleniu „Z” też niewiele jeszcze wiadomo – czy będą odkładać i inwestować, czy też może konsumować i korzystać z kredytów. „To jest również duże wyzwanie dla biznesu i komunikacji marketingowej” – podkreślił przedstawiciel Together.

Kongres Impact’21 to miejsce wymiany poglądów oraz merytorycznych dyskusji toczonych na styku biznesu, polityki, nauki i nowoczesnych technologii w kontekście „czwartej rewolucji przemysłowej”. Uczestnicy debat i spotkań poszukują rozwiązań, które mogą okazać się kluczowe w budowie potencjału rozwojowego polskiej gospodarki.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.
INNE ARTYKUŁY Z TEGO DZIAŁU
Kierowco uważaj na rowerzystów!

2023-04-13

Kierowco uważaj na rowerzystów!

Sezon rowerowy i motocyklowy już się rozpoczął. Coraz więcej amatorów jazdy na jednośladzie pojawia się na drogach, dlatego przypominamy kierowcom, jak powinni się zachowywać w stosunku do niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Dla pacjentów tanio nie zawsze znaczy lepiej

2023-04-12

Dla pacjentów tanio nie zawsze znaczy lepiej

Projekt ustawy o refundacji leków i wyrobów medycznych wprowadza zapis, który daje Ministrowi Zdrowia możliwość ustalania cen na wyroby medyczne stosowane w ramach świadczenia gwarantowanego. Zdaniem lekarzy i pacjentów ograniczenie swobody wyboru wyrobów medycznych ograniczy dostęp do innowacyjnych technologii, a tym samym pogorszy bezpieczeństwo pacjentów.
Polscy przetwórcy i producenci mleka chcą zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko

2023-04-12

Polscy przetwórcy i producenci mleka chcą zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko

Sektor produkcji i przetwórstwa mleka – podobnie jak całe rolnictwo – stoi przed wyzwaniami wynikającymi ze zrównoważonego rozwoju i koniecznością redukowania swojego wpływu na środowisko. To nie tylko efekt wymogów stawianych przez Europejski Zielony Ład, ale i rosnących oczekiwań konsumentów. Dlatego organizacje branżowe zawiązały porozumienie, którego celem ma być wypracowanie standardów produkcji mleka łączących cele ekonomiczne i jakościowe z wymogami środowiskowymi i dbałością o etyczną stronę prowadzenia biznesu. – Chcemy zrobić coś konkretnego, pozytywnego, aby mleczarstwo i hodowla bydła mogły się przyczynić do ograniczania wpływu rolnictwa na środowisko – mówi Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka. 
Przemoc wobec kobiet w ciąży ma więcej konsekwencji niż myślimy

2023-04-11

Przemoc wobec kobiet w ciąży ma więcej konsekwencji niż myślimy

Niestety, przemoc domowa względem kobiet to wcale nie rzadkość. Może przybierać różną postać - od agresji fizycznej, przez seksualną, po dręczenie psychiczne. Jeśli poddana jest jej kobieta w ciąży, konsekwencje dotyczą nie tylko jej, ale i rozwijającego się zarodka i płodu. A szkodliwa jest wszelka przemoc: i ta fizyczna, i psychiczna, i seksualna, i ekonomiczna. Dowiedz się więcej.
Kultura jazdy samochodem – co trzeba wiedzieć?

2023-04-11

Kultura jazdy samochodem – co trzeba wiedzieć?

Poruszanie się samochodem po drodze wymaga od wszystkich uczestników ruchu drogowego stosowania się do przepisów, aby zachować bezpieczeństwo. Kierowcy często zapominają o tym, że nie są sami na drodze i nie stosują się do podstawowych zasad bezpieczeństwa oraz życzliwości i uprzejmości.
Pracodawcy z nowymi licznymi obowiązkami dotyczącymi pracy zdalnej

2023-04-10

Pracodawcy z nowymi licznymi obowiązkami dotyczącymi pracy zdalnej

Polacy polubili pracę zdalną. Jak wynika z badania firmy ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View”, ponad 41 proc. pracowników w wieku 34–44 lata twierdzi, że praca wykonywana z domu ułatwia im funkcjonowanie. Blisko 39 proc. badanych Polaków przyznaje, że ułatwia ona bycie pracującym rodzicem. Wchodzące właśnie w życie zmiany w Kodeksie pracy uregulują kwestię pracy zdalnej, wprowadzając jednocześnie szereg obowiązków po stronie pracodawcy i pracownika.
Nie wystarczy odpowiednie menu

2023-04-10

Nie wystarczy odpowiednie menu

Zjedzenie dosłownie szczypty mąki żytniej czy pszennej wystarczy, by osoba cierpiąca na celiakię doznała przykrych dolegliwości. Jeśli przy wielkanocnym stole ma zasiąść gość, który musi być na diecie bezglutenowej, warto wiedzieć, że ważne jest nie tylko skomponowanie menu bez glutenu, ale i zadbanie, by potrawy z niego nie sąsiadowały bezpośrednio z tymi z glutenem. Dowiedz się więcej.
Polacy częściej szukają wakacji poza sezonem

2023-04-04

Polacy częściej szukają wakacji poza sezonem

Im więcej informacji o recesji i inflacji, tym większe zainteresowanie podróżami zagranicznymi – taki przewrotny wniosek można wysnuć z raportu Polskiej Izby Turystyki i multiagentów: Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl. Z analizy rezerwacji w sezonie zimowym wynika, że popyt na wyjazdy nie osłabł nawet mimo wzrostu kosztów podróżowania, który oscyluje wokół stopy inflacji. Eksperci oceniają, że w kolejnych miesiącach także nie spodziewają się spowolnienia w sprzedaży, co najwyżej Polacy częściej będą szukać atrakcyjnych cenowo okazji poza sezonem.
Czy kryzys gospodarczy odbił się na polskim rynku pracy?

2023-04-03

Czy kryzys gospodarczy odbił się na polskim rynku pracy?

Główny Urząd Statystyczny przedstawił dane dotyczące bezrobocia w 2022 roku. Wskaźnik stopy bezrobocia w grudniu ubiegłego roku wyniósł 5,2% (wobec 5,4% w grudniu 2021 r.). Kryzys gospodarczy wywarł jednak znaczący wpływ na nastroje panujące wśród pracowników. Ponadto jego konsekwencje mogą mocno dać się we znaki Polakom w 2023 roku. Jak będzie wyglądać sytuacja na rynku pracy?
Rok po zmianie systemu rozliczeń fotowoltaika wciąż na fali wzrostowej

2023-04-02

Rok po zmianie systemu rozliczeń fotowoltaika wciąż na fali wzrostowej

W kwietniu br. minie rok, odkąd zmieniły się zasady rozliczania nowych prosumentów za energię z przydomowych instalacji fotowoltaicznych przekazywaną do sieci i z niej pobieraną. – Sytuacja cenowa i geopolityczna powodują, że mimo zmiany tego systemu rozliczeń odbiorcy wciąż sięgają po fotowoltaikę – mówi Dominika Taranko, dyrektorka Forum Energii i Klimatu w Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Jak wskazuje, firmy i inwestorów indywidualnych do takich inwestycji skłania niestabilna sytuacja na rynku energii i rosnące ceny prądu. Coraz większym problemem jest jednak niewystarczająca przepustowość krajowych sieci elektroenergetycznych, a w efekcie – rosnąca liczba decyzji odmownych dotyczących przyłączenia do nich instalacji PV.