Konsumenci kupujący w sieci mają coraz wyższe wymagania

Ocena:

0/5 | 0 głosów

Niższa cena jest dla e-konsumentów najważniejszym czynnikiem decydującym o zakupach w internecie. Sukcesywnie rośnie jednak rola tzw. customer experience, czyli ogólnych doświadczeń zakupowych, na które składają się wygoda, szybkość i opcje płatności, dostawy oraz zwrotu produktu. – W ostatnich latach, zwłaszcza w trakcie pandemii COVID-19, obserwowaliśmy, że oczekiwania konsumentów dotyczące zakupów online są coraz wyższe – mówi Michał Dmoch z Shopee Polska. Platforma marketplace’owa, która zadebiutowała na polskim rynku nieco ponad rok temu, pracuje nad rozwiązaniami, które mają te doświadczenia poprawiać, ale też bardziej angażować użytkowników.

źródło: pixabay.com

 Klienci oczekują, że zakupy online będą szybkie, łatwe, a do tego tanie, w związku z czym kluczowe obszary dalszego rozwoju – również dla nas – są skoncentrowane na oferowaniu użytkownikom atrakcyjnych cenRealizujemy to poprzez możliwość porównania ofert tego samego produktu pomiędzy różnymi sprzedawcami na naszej platformie oraz poprzez wprowadzenie programu Gwarancja Najniższej Ceny, który pozwala kupującym w bardzo łatwy sposób identyfikować oferty w najniższej cenie wśród platform online – mówi agencji Newseria Biznes Michał Dmoch, marketing campaigns lead z Shopee Polska.

Jak wynika z raportu agencji Zymetria „E-commerce 2022, czyli Polski i Polacy na zakupach online”, dla 56 proc. kupujących w sieci atrakcyjne ceny są kluczowym czynnikiem wpływającym na wybór sklepu online. Jego znaczenie wzrosło w ubiegłym roku kosztem wygody zakupów, która z kolei jest istotna dla 17 proc. e-konsumentów.

 Chodzi m.in. o dopasowanie tego, co klient znajduje na platformie, do tego, czego szuka. W związku z tym rozwijamy zarówno nasze narzędzia wyszukiwania, jak również rozbudowujemy drzewo kategorii i pracujemy nad algorytmami rekomendacyjnymi tak, aby to, co klient widzi w momencie wyszukiwania na naszej platformie, to było dokładnie to, czego szuka, i było jak najlepiej do niego dopasowane – wyjaśnia Michał Dmoch. – Klienci oczekują także więcej przejrzystości związanych z poruszaniem się po świecie e-commerce.

W porównywaniu cen pomocna będzie dyrektywa Omnibus, która od 1 stycznia br. nałożyła na sprzedawców obowiązek informowania o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni. Dzięki temu e-konsumenci mają klarowną informację dotyczącą atrakcyjności ofert np. w czasie trwających wyprzedaży. Według eksperta Shopee Polska ta zmiana przepisów, dotycząca również weryfikowania jakości opinii produktowych, które pojawiają się na platformach sprzedażowych, będzie dużą zmianą dla świata e-commerce.

Według ubiegłorocznego raportu Gemiusa („E-commerce w Polsce 2022”) atrakcyjna cena została wskazana jako kluczowa przez 47 proc. konsumentów. Na kolejnych miejscach w zestawieniu znalazły się niskie koszty dostawy (41 proc.) oraz pozytywne wcześniejsze doświadczenia (35 proc.), atrakcyjne promocje i oferty specjalne (28 proc.), krótki czas oczekiwania na dostawę (24 proc.) oraz dostępność różnych form płatności i dostawy (18–19 proc.).

Zdaniem ekspertów w realiach wysokiej inflacji czynniki związane z ceną i kosztami mogą jeszcze bardziej zyskiwać na znaczeniu i prawdopodobnie przełożą się na dalszy wzrost popularności kanału online. To jednak nie oznacza, że nie będą potrzebne inicjatywy, które będą angażować i przyciągać klientów do sprzedawcy.

 Od momentu uruchomienia platformy Shopee w Polsce wprowadzamy cały czas nowe rozwiązania i technologie, które pomagają nam jeszcze lepiej angażować użytkowników i naszych sprzedających – mówi ekspert.

Platforma wykorzystuje do tego między innymi elementy grywalizacji, czyli wprowadza gry, które są dostępne dla kupujących w aplikacji. Pierwszą taką grą uruchomioną w Polsce była Shopee Shake, polegająca na potrząsaniu telefonem przez 10 s, co sprawia, że na konto grającego wpadają monety, dzięki którym można obniżyć wartość zakupów na platformie i zapolować na przeceny.

– Od lipca ub.r. systematycznie wprowadzamy nowe gry, takie jak Shopee Goool! czy w ostatnich tygodniach Shopee Candy, która co tydzień jest rozbudowywana o nowe poziomy tak, żeby cały czas angażować naszych użytkowników – mówi Michał Dmoch. – Monety Shopee, które wprowadziliśmy w pierwszej połowie roku, pozwalają użytkownikom kumulować punkty przy dokonywanych zakupach tak, aby oszczędzać przy każdych kolejnych. W ostatnich tygodniach wprowadziliśmy również program Cashback w Monetach, który podczas zakupów u wybranych sprzedających pozwala kupującemu otrzymywać jeszcze więcej monet za każdy zakup.

Innowacje platformy dotyczą także dostaw i obniżenia ich kosztów. Temu ma służyć wprowadzony z InPostem kanał Paczkomat Ekonomiczny – dostawy są tańsze dzięki temu, że odbywają się dwa dni w tygodniu. Jest to więc opcja dla klientów, którym nie spieszy się z przesyłką, ale zależy im na oszczędnościach.

 Zautomatyzowaliśmy też proces zwrotów i skróciliśmy go trzykrotnie, tak aby był jeszcze wygodniejszy, szybszy i prostszy zarówno dla kupującego, jak i sprzedającego. Zmianą jest również wyeliminowanie konieczności wypełniania formularza i drukowania etykiety zwrotu. Cała komunikacja między sprzedającym a kupującym odbywa się w aplikacji – mówi marketing campaigns lead z Shopee Polska.

Zwroty są ważnym elementem procesu zakupowego w kanale e-commerce. Przed sfinalizowaniem transakcji klienci na ogół sprawdzają opcje zwrotu towaru w danym sklepie i na tej podstawie podejmują decyzję, czy dokonają w nim zakupu. Brak takiej możliwości lub płatny zwrot potrafi ich skutecznie zniechęcić, co potwierdza m.in. tegoroczny raport „Mr. & Mrs. e-commerce” opublikowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej. Wynika z niego, że płatny zwrot zamówionego towaru znajduje się w pierwszej piątce czynników zniechęcających klientów do zakupu w e-commerce.

 

źródło: newseria

INNE ARTYKUŁY Z TEGO DZIAŁU
Rozrywkowe wydatki i nawyki Polaków

2023-03-27

Rozrywkowe wydatki i nawyki Polaków

Dla 39% zapytanych Polaków 100 zł miesięcznie to kwota, jaką mogą przeznaczyć na aktywności w czasie wolnym. Budżet miesięczny  na rozrywkę na poziomie od 100 do 300 zł wskazało także 39% respondentów. Z kolei 14% ankietowanych zadeklarowało, że dysponuje budżetem od 300 do 500 zł miesięcznie na przyjemności i rozwój hobby. To wnioski pochodzące z badania „Nawyki Polaków spędzania czasu wolnego” zrealizowanego przez serwis Prezentmarzeń.
Jest kolejny powód, by żyć zdrowo

2023-03-26

Jest kolejny powód, by żyć zdrowo

Lekarze często mówią, że rokowanie w danej chorobie w dużej mierze zależy od tego, w jakim stanie jest pacjent w momencie podejmowania terapii. I zwykle im lepszym, tym lepsze rokowanie. A - jak donoszą naukowcy - jakość życia przed leczeniem onkologicznym wpływa też na tolerancję chemioterapii. Nie zapominajmy też, że takie elementy życia, o których decydujemy, jak dieta oraz ruch, obniżają ryzyko samej choroby.
U połowy ludzi nadmierne spożycie kawy może prowadzić do problemów z nerkami

2023-03-25

U połowy ludzi nadmierne spożycie kawy może prowadzić do problemów z nerkami

Kawa od kilku lat jest w Polsce elementem oficjalnych zaleceń dietetycznych, a zdecydowana większość Polaków pije ją codziennie. Przypisuje się jej szereg prozdrowotnych właściwości, w tym m.in. wspomaganie profilaktyki Alzheimera, chorób układu sercowo-naczyniowego czy cukrzycy. Jednak najnowsze badania naukowców z Kanady i Włoch wykazały, że u części ludzi nadmierne spożycie kawy może prowadzić do dysfunkcji nerek, za co odpowiada obecność określonego wariantu genu CYP1A2. Ma go połowa populacji, która w efekcie metabolizuje kofeinę czterokrotnie wolniej. Zdaniem badaczy nie oznacza to jednak konieczności rezygnacji z kawy, a jedynie ograniczenie jest spożycia.
Jak sprawdzić liczbę swoich punktów karnych?

2023-03-24

Jak sprawdzić liczbę swoich punktów karnych?

Punkty karne są obecnie ważne przez dwa lata od dnia uiszczenia kary grzywny. Nie wiecie, ile macie punktów na swoim koncie? Możecie to bardzo łatwo sprawdzić – przez Internet lub w komisariacie policji. Sprawdźcie instrukcję, jak to zrobić!
Nutri – trychologia jako nowy trend, czyli naukowy wpływ naturalnych ekstraktów roślinnych na włosy

2023-03-24

Nutri – trychologia jako nowy trend, czyli naukowy wpływ naturalnych ekstraktów roślinnych na włosy

Nowym trendem w trychologii jest wykorzystanie ekstraktów roślinnych, które wykazują właściwości wspierające  w hamowanie wypadania włosów i stymulowanie ich do wzrostu. Uzupełnienie diety o te składniki może wspierać wzrostu włosów, wsparać mikrokrążenia w skórze, poprawiać pigmentację włosów czy wykazywać działanie antyoksydacyjne.
Rząd wciąż będzie wspierał samorządy w zapewnieniu wkładu własnego przy funduszach UE

2023-03-23

Rząd wciąż będzie wspierał samorządy w zapewnieniu wkładu własnego przy funduszach UE

Beneficjenci programów regionalnych wciąż mogą liczyć na wsparcie rządu przy zapewnieniu części wkładu własnego - zapewniła wiceminister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak. W najbliższym czasie MFiPR ma przystąpić do aktualizacji kontraktów programowych w zakresie takiego wsparcia.
Aktywne uczenie i elastyczność będą jednymi z kluczowych kompetencji przyszłości

2023-03-23

Aktywne uczenie i elastyczność będą jednymi z kluczowych kompetencji przyszłości

– Szybka cyfryzacja i rozwój koncepcji przemysłu 4.0 wymuszają nabywanie nowych umiejętności w obszarach takich jak nowe technologie, cyberbezpieczeństwo, robotyzacja czy analiza danych. Jednocześnie, wraz z postępującą automatyzacją, na znaczeniu zyskują kompetencje miękkie, w których maszyny nie będą w stanie zastąpić ludzi. W tych szybko zmieniających się realiach rynku pracy jedną z kluczowych kompetencji przyszłości jest więc dążenie do samorozwoju, aktywne uczenie się i stałe podnoszenie swoich umiejętności – wskazuje Aleksandra Kowalik z PKO BP.
Czy w Polsce zabraknie wody?

2023-03-22

Czy w Polsce zabraknie wody?

Wiele krajów zmaga się z postępującą suszą. Ten problem nie jest obcy również Polsce. Na tle Europy mamy jedne z najmniejszych odnawialnych zasobów wody pitnej na mieszkańca. Czy grożą nam całkowite wyschnięcia rzek i brak wody w kranach?
Ponad milion Polaków gra online u nielegalnych bukmacherów

2023-03-16

Ponad milion Polaków gra online u nielegalnych bukmacherów

Mimo podjętych w ostatnich latach działań zmierzających do uszczelnienia branży hazardowej szara strefa w tym obszarze wciąż ma się dobrze. Według wyliczeń EY stanowi ona ponad połowę całego rynku kasyn i zakładów bukmacherskich online, a według danych H2 Gambling ze stron nielegalnych operatorów korzysta w Polsce nawet 1,2 mln klientów. Jak wskazuje prezes Superbet Polska Adam Lamentowicz, powodem jest przede wszystkim nadmierne obciążenie fiskalne legalnie działającej części branży. Dlatego jej przedstawiciele apelują o lepszą współpracę z organami państwa w celu wypracowania lepszych rozwiązań. – Mamy ten sam problem i tego samego przeciwnika, więc powinniśmy łączyć siły z regulatorem i całym rynkiem – mówi Adam Lamentowicz.
Kobieca piłka nożna wreszcie ruszyła z miejsca

2023-03-16

Kobieca piłka nożna wreszcie ruszyła z miejsca

– Kobiecy futbol znajduje się w punkcie zwrotnym, dlatego konieczne jest strategiczne podejście do tematu, żeby wykorzystać tę dynamikę – wskazał PZPN w opublikowanej na początku lutego „Strategii piłki nożnej kobiet w Polsce na lata 2022–2026”. Wśród jej założeń jest m.in. podwojenie w ciągu trzech lat liczby zawodniczek, trenerek i sędzi zaangażowanych w piłkę nożną. – Kobieca piłka nożna w Europie i na świecie stale się rozwija – zauważa Grzegorz Stefanowicz, dyrektor Departamentu Piłkarstwa Kobiecego w PZPN. Związek stara się o organizację mistrzostw Europy w kobiecej piłce w 2025 roku. Decyzja UEFA w tej sprawie powinna zapaść już w kwietniu.