Polacy na drogach w 2022 roku

Ocena:

0/5 | 0 głosów

Miniony rok był bardzo intensywny dla wszystkich polskich kierowców. Wprowadzenie nowego taryfikatora mandatów oraz punktów karnych, liczne podwyżki cen na stacjach paliw, rosnąca inflacja – te czynniki mocno wpłynęły na zachowanie wszystkich zmotoryzowanych Polaków. Czy w ich wyniku zmniejszyli prędkość jazdy? Sprawdziliśmy Wasze zachowanie za kółkiem w 2022 roku!

źródło: pixabay.com

Zmiana taryfikatora mandatów miała wpływ na Yanosika

Wraz z pierwszym dniem nowego roku, wszedł w życie nowy taryfikator mandatów. Zmieniły się stawki niektórych wykroczeń, w tym również przekroczenia prędkości jazdy. Kierowcy nie chcąc otrzymać wysokiej kary grzywny, zważając na możliwość liczniejszych kontroli policji na trasie, zdecydowali się na bardziej zachowawczy styl jazdy. A do grona użytkowników Yanosika dołączyło sporo nowych kierowców.

W styczniu 2022 roku zaobserwowaliśmy duży przyrost nowych użytkowników Yanosika. Można powiedzieć, że przybyło ich nawet 3 razy więcej niż w tym samym miesiącu w 2021 roku. Również w tym czasie odnotowaliśmy zwiększoną aktywność stałych użytkowników naszej aplikacji, gdzie zwykle w styczniu i lutym jest znacznie niższa – tłumaczy Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

Z naszych danych wynika, że wielu z Was potrzebowało naszego wsparcia na trasie – co nas ogromnie cieszy! Już w styczniu minionego roku odnotowaliśmy 180% przyrost nowych użytkowników, którzy w obawie przed nowym taryfikatorem mandatów, sięgnęli po przyjaciela wszystkich kierowców – Yanosika.

Kolejne miesiące również upłynęły nam na witaniu nowych użytkowników, choć największą falę przyrostu od pierwszego miesiąca nowego roku, odnotowaliśmy we wrześniu, w którym wprowadzono nowy taryfikator punktów karnych.

W 2022 roku zwiększyła się liczba wspólnie przejechanych milionów kilometrów razem z naszą aplikacją. Największy skok zanotowaliśmy już na początku ubiegłego roku – w styczniu przejechaliście z Yanosikiem o 57% milionów kilometrów więcej, niż w styczniu 2021 roku. W lutym przejechaliśmy wspólnie o 52% więcej milionów kilometrów niż w tym samym okresie dwa lata temu.

 

Czy jeździliście poprawniej w 2022 roku?

Sprawdziliśmy, jak wyglądała poprawność jazdy użytkowników Yanosika w 2022 roku i porównaliśmy ją do 2021 roku. Ubiegły rok przyniósł zmiany w zachowaniu polskich kierowców, którzy w wyniku wprowadzonych zmian w taryfikatorze mandatów i punktów karnych, jeździli zdecydowanie poprawniej. Największe wzrosty poprawności jazdy zauważyliśmy na początku roku, w styczniu i marcu, a także od września do grudnia – komentuje Małgorzata Dąbrowska, Yanosik 

Według danych z naszej aplikacji, w 2022 roku najwyższy poziom poprawności jazdy odnotowaliśmy już w styczniu (+1,8%) i grudniu (+4,1%), w porównaniu do tych samych miesięcy w 2021 roku.

We wrześniu, w którym wprowadzono nowy taryfikator punktów karnych (17 września 2022 roku), także odnotowaliśmy wzrost poprawności jazdy o 2%, a w kolejnych miesiącach nawet o 2,8% i 4,1%.

 

Średnie prędkości jazdy – czy się zmieniły w 2022 roku?

Sprawdziliśmy z jakimi średnimi prędkościami jazdy poruszaliście się na polskich drogach w 2022 roku i porównaliśmy je do analogicznego okresu w 2021 roku. Zmiany były niewielkie.

W styczniu minionego roku odnotowaliśmy wzrost średniej prędkości jazdy z 57,9 km/h na 58,5 km/h, w lutym również była wyższa – o 1,1 km/h.

W marcu, kwietniu i maju średnie prędkości jazdy w obszarze zabudowanym i niezabudowanym delikatnie spadły, a w lipcu i sierpniu ponownie wzrosły.

Dopiero ostatni kwartał 2022 roku przyniósł istotne zmiany – we wrześniu średnia prędkość jazdy spadła o niecały 1 km/h, w październiku o 1,1 km/h, w listopadzie już o 3,1 km/h, a w grudniu o 3,4 km/h.

Przyjrzeliśmy się jeszcze dokładniej, jakie średnie prędkości jazdy towarzyszyły Wam w obszarze zabudowanym.

Okazało się, że w ubiegłym roku… niewiele zmieniliście w swoich nawykach. Średnie prędkości jazdy utrzymywały się na około 10 km/h mniej niż wskazuje zwykle obowiązujący limit prędkości 50 km/h. Na początku i na końcu 2022 roku utrzymywaliście średnie prędkości jazdy na poziomie 37-39 km/h.

Z kolei w obszarze niezabudowanym, w którym limit prędkości jazdy zwykle wynosi 90 km/h, pozwoliliście sobie na trochę więcej gazu. Widoczna różnica względem 2021 roku wynosi o 1 km/h więcej.

Najwyższą średnią prędkość jazdy w obszarze niezabudowanym w 2021 roku odnotowaliśmy w czerwcu (80,5 km/h), a w 2022 roku wzrosła już do 81,3 km/h. Z kolei najwyższą średnią prędkość jazdy w obszarze niezabudowanym w 2022 roku zarejestrowaliśmy na poziomie 81,7 km/h.

 

W 2022 roku policję można było spotkać częściej na trasie?

Efektem wprowadzenia nowego taryfikatora mandatów były częstsze kontrole policji, które wzbudzały niemały lęk u kierowców. I faktycznie, sprawdziliśmy że zgłaszaliście w Yanosiku znacznie więcej kontroli funkcjonariuszy policji.

Porównując liczbę zgłoszeń kontroli policji przez użytkowników Yanosika w ubiegłym roku do 2021 roku zauważyliśmy wzrost w styczniu i lutym, a także od września do listopada. Największy wzrost zgłoszeń kontroli policji wystąpił w październiku 2022 roku (31%) – komentuje Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

W 2022 roku liczba zgłoszeń kontroli policji wzrosła w styczniu już o 25%, w porównaniu do tego samego miesiąca w 2021 roku, a w lutym o 17%.

We wrześniu również odnotowaliśmy wzrost zgłoszeń kontroli policji o 19% w porównaniu do września 2021 roku, tak sami wynik zarejestrowaliśmy w listopadzie 2022 roku.

 

Nowy taryfikator zmniejszył liczbę wypadków na drogach

Z podsumowania polskiej policji wynika, że wprowadzenie nowego taryfikatora mandatów oraz punktów karnych zmniejszyło liczbę wypadków na polskich drogach i podniosło poziom bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego. Nasze dane potwierdzają tę tezę:

Jedyne miesiące, w których odnotowaliśmy wzrost zgłoszeń wypadków przez użytkowników naszej aplikacji, to kwiecień (11,5%) oraz październik (2,7%). Te miesiące należą do dość newralgicznych, ze względu na wzmożony ruch na drogach, spowodowany świętami wielkanocnymi oraz okresem przed Wszystkich Świętych, w którym duża część kierowców podróżuje do różnych nekropolii – mówi Małgorzata Dąbrowska, Yanosik

2022 rok już za nami, ale w pamięci zapisze się nam na długo. Głównie dlatego, ze obfitował w wiele zmian dla wszystkich kierowców. Nowy taryfikator mandatów i punktów karnych spowodował znacznie większą czujność oraz zachowawczość za kółkiem.

Na drogach zrobiło się bezpieczniej, a większość z Was skupiła się na poprawnej jeździe. Spadła liczba zgłoszeń wypadków drogowych, a wzrosła liczba zgłoszeń kontroli policji.

Jak myślicie, jaki będzie ten rok? Czy również na drogach zrobi się bezpieczniej? 

 

źródło: yanosik.pl

INNE ARTYKUŁY Z TEGO DZIAŁU
Kierowco uważaj na rowerzystów!

2023-04-13

Kierowco uważaj na rowerzystów!

Sezon rowerowy i motocyklowy już się rozpoczął. Coraz więcej amatorów jazdy na jednośladzie pojawia się na drogach, dlatego przypominamy kierowcom, jak powinni się zachowywać w stosunku do niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Dla pacjentów tanio nie zawsze znaczy lepiej

2023-04-12

Dla pacjentów tanio nie zawsze znaczy lepiej

Projekt ustawy o refundacji leków i wyrobów medycznych wprowadza zapis, który daje Ministrowi Zdrowia możliwość ustalania cen na wyroby medyczne stosowane w ramach świadczenia gwarantowanego. Zdaniem lekarzy i pacjentów ograniczenie swobody wyboru wyrobów medycznych ograniczy dostęp do innowacyjnych technologii, a tym samym pogorszy bezpieczeństwo pacjentów.
Polscy przetwórcy i producenci mleka chcą zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko

2023-04-12

Polscy przetwórcy i producenci mleka chcą zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko

Sektor produkcji i przetwórstwa mleka – podobnie jak całe rolnictwo – stoi przed wyzwaniami wynikającymi ze zrównoważonego rozwoju i koniecznością redukowania swojego wpływu na środowisko. To nie tylko efekt wymogów stawianych przez Europejski Zielony Ład, ale i rosnących oczekiwań konsumentów. Dlatego organizacje branżowe zawiązały porozumienie, którego celem ma być wypracowanie standardów produkcji mleka łączących cele ekonomiczne i jakościowe z wymogami środowiskowymi i dbałością o etyczną stronę prowadzenia biznesu. – Chcemy zrobić coś konkretnego, pozytywnego, aby mleczarstwo i hodowla bydła mogły się przyczynić do ograniczania wpływu rolnictwa na środowisko – mówi Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka. 
Przemoc wobec kobiet w ciąży ma więcej konsekwencji niż myślimy

2023-04-11

Przemoc wobec kobiet w ciąży ma więcej konsekwencji niż myślimy

Niestety, przemoc domowa względem kobiet to wcale nie rzadkość. Może przybierać różną postać - od agresji fizycznej, przez seksualną, po dręczenie psychiczne. Jeśli poddana jest jej kobieta w ciąży, konsekwencje dotyczą nie tylko jej, ale i rozwijającego się zarodka i płodu. A szkodliwa jest wszelka przemoc: i ta fizyczna, i psychiczna, i seksualna, i ekonomiczna. Dowiedz się więcej.
Kultura jazdy samochodem – co trzeba wiedzieć?

2023-04-11

Kultura jazdy samochodem – co trzeba wiedzieć?

Poruszanie się samochodem po drodze wymaga od wszystkich uczestników ruchu drogowego stosowania się do przepisów, aby zachować bezpieczeństwo. Kierowcy często zapominają o tym, że nie są sami na drodze i nie stosują się do podstawowych zasad bezpieczeństwa oraz życzliwości i uprzejmości.
Pracodawcy z nowymi licznymi obowiązkami dotyczącymi pracy zdalnej

2023-04-10

Pracodawcy z nowymi licznymi obowiązkami dotyczącymi pracy zdalnej

Polacy polubili pracę zdalną. Jak wynika z badania firmy ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View”, ponad 41 proc. pracowników w wieku 34–44 lata twierdzi, że praca wykonywana z domu ułatwia im funkcjonowanie. Blisko 39 proc. badanych Polaków przyznaje, że ułatwia ona bycie pracującym rodzicem. Wchodzące właśnie w życie zmiany w Kodeksie pracy uregulują kwestię pracy zdalnej, wprowadzając jednocześnie szereg obowiązków po stronie pracodawcy i pracownika.
Nie wystarczy odpowiednie menu

2023-04-10

Nie wystarczy odpowiednie menu

Zjedzenie dosłownie szczypty mąki żytniej czy pszennej wystarczy, by osoba cierpiąca na celiakię doznała przykrych dolegliwości. Jeśli przy wielkanocnym stole ma zasiąść gość, który musi być na diecie bezglutenowej, warto wiedzieć, że ważne jest nie tylko skomponowanie menu bez glutenu, ale i zadbanie, by potrawy z niego nie sąsiadowały bezpośrednio z tymi z glutenem. Dowiedz się więcej.
Polacy częściej szukają wakacji poza sezonem

2023-04-04

Polacy częściej szukają wakacji poza sezonem

Im więcej informacji o recesji i inflacji, tym większe zainteresowanie podróżami zagranicznymi – taki przewrotny wniosek można wysnuć z raportu Polskiej Izby Turystyki i multiagentów: Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl. Z analizy rezerwacji w sezonie zimowym wynika, że popyt na wyjazdy nie osłabł nawet mimo wzrostu kosztów podróżowania, który oscyluje wokół stopy inflacji. Eksperci oceniają, że w kolejnych miesiącach także nie spodziewają się spowolnienia w sprzedaży, co najwyżej Polacy częściej będą szukać atrakcyjnych cenowo okazji poza sezonem.
Czy kryzys gospodarczy odbił się na polskim rynku pracy?

2023-04-03

Czy kryzys gospodarczy odbił się na polskim rynku pracy?

Główny Urząd Statystyczny przedstawił dane dotyczące bezrobocia w 2022 roku. Wskaźnik stopy bezrobocia w grudniu ubiegłego roku wyniósł 5,2% (wobec 5,4% w grudniu 2021 r.). Kryzys gospodarczy wywarł jednak znaczący wpływ na nastroje panujące wśród pracowników. Ponadto jego konsekwencje mogą mocno dać się we znaki Polakom w 2023 roku. Jak będzie wyglądać sytuacja na rynku pracy?
Rok po zmianie systemu rozliczeń fotowoltaika wciąż na fali wzrostowej

2023-04-02

Rok po zmianie systemu rozliczeń fotowoltaika wciąż na fali wzrostowej

W kwietniu br. minie rok, odkąd zmieniły się zasady rozliczania nowych prosumentów za energię z przydomowych instalacji fotowoltaicznych przekazywaną do sieci i z niej pobieraną. – Sytuacja cenowa i geopolityczna powodują, że mimo zmiany tego systemu rozliczeń odbiorcy wciąż sięgają po fotowoltaikę – mówi Dominika Taranko, dyrektorka Forum Energii i Klimatu w Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Jak wskazuje, firmy i inwestorów indywidualnych do takich inwestycji skłania niestabilna sytuacja na rynku energii i rosnące ceny prądu. Coraz większym problemem jest jednak niewystarczająca przepustowość krajowych sieci elektroenergetycznych, a w efekcie – rosnąca liczba decyzji odmownych dotyczących przyłączenia do nich instalacji PV.