Polska: EBI wspiera modernizację taboru PKP Intercity kredytem w wysokości 2 mld PLN

Ocena:

0/5 | 0 głosów

Polska: EBI wspiera modernizację taboru PKP Intercity kredytem w wysokości 2 mld PLN mzugaj pt., 12/10/2021 - 13:39

- Kredyt sfinansuje zakup nowego taboru oraz modernizację istniejących jednostek.

- Zwiększy atrakcyjność kolei dla pasażerów, poprawiając komfort podróży. Przyczyni się do zwiększenia częstotliwości korzystania z PKP Intercity i może zmienić zwyczaje Polaków z korzyścią dla wyboru podróży koleją.

- 2 mld PLN to pierwsza część szerszego zobowiązania kredytowego w wysokości 4,5 mld zł zatwierdzonego przez Radę Dyrektorów EBI na rzecz PKP Intercity. - To największy pojedynczy kredyt EBI, jaki kiedykolwiek zatwierdzono dla sektora kolejowego w Polsce.

- Umowa kredytu została podpisana dzisiaj w Warszawie.

Sektor kolejowy w Polsce wzmacnia się dzięki znaczącemu finansowaniu przez Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) dla PKP Intercity, największego polskiego przewoźnika dalekobieżnego. EBI i PKP Intercity podpisały umowę kredytu na kwotę 2 mld PLN (ok. 434 mln euro), która pomoże spółce sfinansować strategiczny program unowocześniania taboru, mający na celu zwiększenie częstotliwości, bezpieczeństwa i atrakcyjności przejazdów pociągami dalekobieżnymi na terenie całego kraju, a także poprawę dostępności dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej.

Podpisany kredyt jest pierwszą częścią szerszego zobowiązania kredytowego na kwotę 4,5 mld PLN (blisko 1 mld EUR) zatwierdzonego przez Radę Dyrektorów EBI na rzecz PKP Intercity. Zobowiązanie to stanowi największy pojedynczy kredyt EBI, jaki kiedykolwiek został zatwierdzony dla sektora kolejowego w Polsce.

Wiceprezes EBI prof. Teresa Czerwińska, prezes zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk oraz członek zarządu ds. finansowych Artur Resmer podpisali dziś w Warszawie umowę kredytową. Co jest warte podkreślenia to fakt, że to wydarzenie miało miejsce w kończącym się niebawem 2021 roku, obchodzonym jako Europejski Rok Kolei.

W szczegółach projekt obejmuje zakup 108 lokomotyw elektrycznych, 300 wagonów pasażerskich, 38 wagonów piętrowych typu push-pull oraz modernizację 14 elektrycznych zespołów trakcyjnych i 288 wagonów pasażerskich należących do PKP Intercity.

W perspektywie do 2028 r. ponad 30% całego taboru PKP Intercity zostanie zmodernizowane dzięki finansowaniu w ramach tego projektu. Planowane inwestycje mogą spowodować dodatkowy wzrost liczby pasażerów o około 25 mln w 2028 roku. Obejmują one m.in. oszczędność czasu dla pasażerów, zmniejszenie kosztów eksploatacji pojazdu, poprawę bezpieczeństwa i zmniejszenie kosztów środowiskowych systemu transportowego. Flota będzie służyła przede wszystkim do dalekobieżnych podróży krajowych w ramach umowy o świadczenie usług publicznych, realizowanych w dużej mierze na Transeuropejskiej Sieci Linii Transportowych (TEN-T).

Wiceprezes EBI prof. Teresa Czerwińska skomentowała:

„Cieszymy się, że możemy wspierać PKP Intercity w jej ambitnych planach odnowy taboru. Zrównoważony transport jest częścią rozwiązania kryzysu klimatycznego. Pociągi są ważnym atutem umożliwiającym osiągnięcie bardziej przyjaznego klimatowi stylu życia, bez rezygnacji z komfortu. Lepsze pociągi poprawiają mobilność i wygodę, tworzą połączenia, a jednocześnie pomagają zazieleniać nasze gospodarki, przenosząc ruch z dróg na tory. Projekt ten jest uzupełnieniem wielu inwestycji infrastrukturalnych wspieranych przez EBI w poprzednich latach, które obejmują modernizację sieci kolejowej i modernizację taboru dużych operatorów, takich jak PKP Intercity”.

Prezes zarządu PKP Intercity Marek Chraniuk powiedział:

„Kolej, jako najbardziej przyjazny środowisku środek transportu publicznego, aspiruje do tego, by być środkiem transportu pierwszego wyboru dla jak największej części społeczeństwa. W celu wdrożenia Europejskiego Zielonego Ładu i przekonania milionów pasażerów do podróżowania koleją, PKP Intercity ogłosiło w tym roku kontynuację największego w swojej historii programu inwestycyjnego, w ramach którego do 2030 roku zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Dlatego bardzo cieszy nas podpisanie umowy z EBI na finansowanie naszych ogromnych inwestycji taborowych, które zapewnią komfortowe i bezpieczne warunki podróży. Modernizujemy naszą flotę z myślą o potrzebach i preferencjach różnych grup podróżnych. Dążymy do tego, aby nasze usługi były dostępne dla absolutnie wszystkich pasażerów”.

Dodatkowe informacje o polskim sektorze kolejowym

• W ciągu ostatnich 10 lat Polska podjęła znaczące prace na rzecz poprawy infrastruktury kolejowej w całym kraju, przy dużym wsparciu EBI (3,9 mld EUR kredytów na 19 projektów o łącznych nakładach inwestycyjnych prawie 11 mld EUR). Projekt ten jest, zatem uzupełnieniem wielu inwestycji infrastrukturalnych wspieranych przez EBI oraz przez dotacje unijne w latach ubiegłych. Wsparcie zarówno Banku jak i UE pozwoliło osiągnąć zakładane korzyści ekonomiczne z inwestycji infrastrukturalnych.

• Długość użytkowanej linii kolejowej w Polsce (19461 km) jest trzecią najdłuższą w UE po Francji i Niemczech, chociaż wskaźnik wykorzystania pasażerskiego transportu kolejowego (liczba pasażerów w ruchu kolejowym/liczba mieszkańców w kraju) wynoszący 8,7x (w 2019) nadal pozostaje w tyle za europejską średnią 20,1x.

• Popyt na usługi PKP Intercity dynamicznie rośnie z 25,6 pasażerów mln w 2014 roku do 48,9 mln pasażerów w 2019 (+91%), średnio 14% rocznie. Podaż usług w tym okresie wzrosła o 60% (średnio +10% rocznie). Patrząc w przyszłość, oczekuje się, że popyt będzie rósł stopniowo, osiągając poziom z 2019 r. w 2025 r. i 84 mln pasażerów w 2029 r.

• Obecny program inwestycyjny PKP Intercity (19 mld PLN - 4,2 mld EUR w latach 2021-2030) przewiduje dalszy znaczący wzrost zmodernizowanego i nowego taboru. Przyczyni się to do zaspokojenia oczekiwanego popytu i zwiększenia zdolności do świadczenia wysokiej jakości usług, a także promocji zrównoważonego transportu. Prace modernizacyjne taboru cały czas trwają, nowe akwizycje, w tym dopuszczenie do eksploatacji, nastąpią w latach 2021-2028.

• Unowocześniając swoją flotę i pracując nad konceptem nowoczesnych pociągów, PKP Intercity zależy na tym, by ich wyposażenie i organizacja przestrzeni była jak najlepiej dostosowana do potrzeb różnych grup klientów, w tym osób starszych, z niepełnosprawnościami czy osób z małymi dziećmi. PKP Intercity podejmie również ważne kroki w celu rozpoznania problematyki równości i jej wpływu na projektowanie składów piętrowych typu push-pull oraz uczynienia pociągów bardziej komfortowymi i bezpieczniejszymi dla kobiet.

• To piąta umowa pożyczki podpisana między EBI a PKP Intercity od 2006 roku. Poprzednia pożyczka została podpisana w 2019 roku. Więcej szczegółów tutaj: https://www.intercity.pl/pl/site/o-nas/dzial-prasowy/aktualnosci/ebi-wspiera-inwestycje-taborowe-pkp-intercity.html

Informacje ogólne

Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) jest instytucją Unii Europejskiej udzielającą kredytów długoterminowych, której udziałowcami są państwa członkowskie. EBI zapewnia długoterminowe wsparcie finansowe dla rzetelnie przygotowanych inwestycji, przyczyniając się w ten sposób do realizacji celów polityki unijnej. Bank finansuje projekty w czterech priorytetowych obszarach - infrastruktura, innowacje, klimat i środowisko, małe i średnie przedsiębiorstwa (MŚP). W 2020 r. Grupa EBI zapewniła finansowanie projektów w Polsce w wysokości 5,2 mld euro.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, łączy mniejsze ośrodki z aglomeracjami, a także umożliwia wygodne podróżowanie po Europie, zapewniając mieszkańcom coraz większej liczby miast i miejscowości dostępność komunikacyjną. W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor, który zapewni komfortowe i bezpieczne warunki podróżowania. Przewoźnik intensywnie rozwija ofertę dla pasażerów, by kolej stała się środkiem transportu pierwszego wyboru. Rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego wpisuje się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. PKP Intercity dąży również do tego, by stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

KONTAKT:

Andrea Morawski

Press Officer

e-mail: a.morawski@eib.org

tel. +352 43 79 83427

tel. +352 691 284 349

Katarzyna Karpiuk

Press Officer

e-mail: k.karpiuk@ext.eib.org

tel. +48 22 3100522

tel. +48 502 355 687

website: www.eib.org/press

Press Office

tel. +352 4379 21000

e-mail: press@eib.org

http://twitter.com/EIB

http://www.facebook.com/EuropeanInvestmentBank

https://www.instagram.com/europeaninvestmentbank/

https://www.youtube.com/user/EIBtheEUbank

http://www.eib.org/infocentre/rss/index.htm

http://www.linkedin.com/company/9360

Katarzyna Grzduk

rzecznik prasowa

e-mail: rzecznik@intercity.pl

tel. +48 505 554 384

Źródło informacji: PKP IC

 

Źródło informacji: PKP IC

Uwaga: Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną.
INNE ARTYKUŁY Z TEGO DZIAŁU
Kierowco uważaj na rowerzystów!

2023-04-13

Kierowco uważaj na rowerzystów!

Sezon rowerowy i motocyklowy już się rozpoczął. Coraz więcej amatorów jazdy na jednośladzie pojawia się na drogach, dlatego przypominamy kierowcom, jak powinni się zachowywać w stosunku do niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Dla pacjentów tanio nie zawsze znaczy lepiej

2023-04-12

Dla pacjentów tanio nie zawsze znaczy lepiej

Projekt ustawy o refundacji leków i wyrobów medycznych wprowadza zapis, który daje Ministrowi Zdrowia możliwość ustalania cen na wyroby medyczne stosowane w ramach świadczenia gwarantowanego. Zdaniem lekarzy i pacjentów ograniczenie swobody wyboru wyrobów medycznych ograniczy dostęp do innowacyjnych technologii, a tym samym pogorszy bezpieczeństwo pacjentów.
Polscy przetwórcy i producenci mleka chcą zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko

2023-04-12

Polscy przetwórcy i producenci mleka chcą zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko

Sektor produkcji i przetwórstwa mleka – podobnie jak całe rolnictwo – stoi przed wyzwaniami wynikającymi ze zrównoważonego rozwoju i koniecznością redukowania swojego wpływu na środowisko. To nie tylko efekt wymogów stawianych przez Europejski Zielony Ład, ale i rosnących oczekiwań konsumentów. Dlatego organizacje branżowe zawiązały porozumienie, którego celem ma być wypracowanie standardów produkcji mleka łączących cele ekonomiczne i jakościowe z wymogami środowiskowymi i dbałością o etyczną stronę prowadzenia biznesu. – Chcemy zrobić coś konkretnego, pozytywnego, aby mleczarstwo i hodowla bydła mogły się przyczynić do ograniczania wpływu rolnictwa na środowisko – mówi Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka. 
Przemoc wobec kobiet w ciąży ma więcej konsekwencji niż myślimy

2023-04-11

Przemoc wobec kobiet w ciąży ma więcej konsekwencji niż myślimy

Niestety, przemoc domowa względem kobiet to wcale nie rzadkość. Może przybierać różną postać - od agresji fizycznej, przez seksualną, po dręczenie psychiczne. Jeśli poddana jest jej kobieta w ciąży, konsekwencje dotyczą nie tylko jej, ale i rozwijającego się zarodka i płodu. A szkodliwa jest wszelka przemoc: i ta fizyczna, i psychiczna, i seksualna, i ekonomiczna. Dowiedz się więcej.
Kultura jazdy samochodem – co trzeba wiedzieć?

2023-04-11

Kultura jazdy samochodem – co trzeba wiedzieć?

Poruszanie się samochodem po drodze wymaga od wszystkich uczestników ruchu drogowego stosowania się do przepisów, aby zachować bezpieczeństwo. Kierowcy często zapominają o tym, że nie są sami na drodze i nie stosują się do podstawowych zasad bezpieczeństwa oraz życzliwości i uprzejmości.
Pracodawcy z nowymi licznymi obowiązkami dotyczącymi pracy zdalnej

2023-04-10

Pracodawcy z nowymi licznymi obowiązkami dotyczącymi pracy zdalnej

Polacy polubili pracę zdalną. Jak wynika z badania firmy ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View”, ponad 41 proc. pracowników w wieku 34–44 lata twierdzi, że praca wykonywana z domu ułatwia im funkcjonowanie. Blisko 39 proc. badanych Polaków przyznaje, że ułatwia ona bycie pracującym rodzicem. Wchodzące właśnie w życie zmiany w Kodeksie pracy uregulują kwestię pracy zdalnej, wprowadzając jednocześnie szereg obowiązków po stronie pracodawcy i pracownika.
Nie wystarczy odpowiednie menu

2023-04-10

Nie wystarczy odpowiednie menu

Zjedzenie dosłownie szczypty mąki żytniej czy pszennej wystarczy, by osoba cierpiąca na celiakię doznała przykrych dolegliwości. Jeśli przy wielkanocnym stole ma zasiąść gość, który musi być na diecie bezglutenowej, warto wiedzieć, że ważne jest nie tylko skomponowanie menu bez glutenu, ale i zadbanie, by potrawy z niego nie sąsiadowały bezpośrednio z tymi z glutenem. Dowiedz się więcej.
Polacy częściej szukają wakacji poza sezonem

2023-04-04

Polacy częściej szukają wakacji poza sezonem

Im więcej informacji o recesji i inflacji, tym większe zainteresowanie podróżami zagranicznymi – taki przewrotny wniosek można wysnuć z raportu Polskiej Izby Turystyki i multiagentów: Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl. Z analizy rezerwacji w sezonie zimowym wynika, że popyt na wyjazdy nie osłabł nawet mimo wzrostu kosztów podróżowania, który oscyluje wokół stopy inflacji. Eksperci oceniają, że w kolejnych miesiącach także nie spodziewają się spowolnienia w sprzedaży, co najwyżej Polacy częściej będą szukać atrakcyjnych cenowo okazji poza sezonem.
Czy kryzys gospodarczy odbił się na polskim rynku pracy?

2023-04-03

Czy kryzys gospodarczy odbił się na polskim rynku pracy?

Główny Urząd Statystyczny przedstawił dane dotyczące bezrobocia w 2022 roku. Wskaźnik stopy bezrobocia w grudniu ubiegłego roku wyniósł 5,2% (wobec 5,4% w grudniu 2021 r.). Kryzys gospodarczy wywarł jednak znaczący wpływ na nastroje panujące wśród pracowników. Ponadto jego konsekwencje mogą mocno dać się we znaki Polakom w 2023 roku. Jak będzie wyglądać sytuacja na rynku pracy?
Rok po zmianie systemu rozliczeń fotowoltaika wciąż na fali wzrostowej

2023-04-02

Rok po zmianie systemu rozliczeń fotowoltaika wciąż na fali wzrostowej

W kwietniu br. minie rok, odkąd zmieniły się zasady rozliczania nowych prosumentów za energię z przydomowych instalacji fotowoltaicznych przekazywaną do sieci i z niej pobieraną. – Sytuacja cenowa i geopolityczna powodują, że mimo zmiany tego systemu rozliczeń odbiorcy wciąż sięgają po fotowoltaikę – mówi Dominika Taranko, dyrektorka Forum Energii i Klimatu w Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Jak wskazuje, firmy i inwestorów indywidualnych do takich inwestycji skłania niestabilna sytuacja na rynku energii i rosnące ceny prądu. Coraz większym problemem jest jednak niewystarczająca przepustowość krajowych sieci elektroenergetycznych, a w efekcie – rosnąca liczba decyzji odmownych dotyczących przyłączenia do nich instalacji PV.