Słupsk: instruktor przed sądem m.in. za spowodowanie wypadku szybowca, w którym zginął 17-latek

Ocena:

0/5 | 0 głosów

Przed Sądem Rejonowym w Słupsku w piątek rozpoczął się proces 73-letniego instruktora lotnictwa Andrzeja R. oskarżonego o popełnienie czterech przestępstw, w tym o spowodowanie wypadku szybowca, w którym zginął 17-letni kursant. Nie przyznaję się do winy – mówił w sądzie oskarżony.

Fot. PAP/Marcin Bielecki Szczecin, 20.06.2012 Akta sądowe. mb/soa PAP/Marcin Bielecki

3 lipca 2018 r. szybowiec z instruktorem i 17-letnim kursantem Krystianem D. wystartował z lotniska w Krępie Słupskiej (woj. pomorskie). To był lot szkoleniowy, dziewiąty w życiu nastolatka, który tego dnia rozpoczął kurs podstawowy. Niedaleko od miejsca startu, ok. godz. 12.30 instruktor zgłosił obsłudze naziemnej, że ma problemy w trakcie lotu i musi lądować. Następnie kontakt radiowy się urwał. Szybowiec wpadł w korkociąg i rozbił się w młodniku, w miejscowości Łupiny. 17-letni Krystian D. nieprzytomny, w ciężkim stanie trafił do szpitala. Z obrażeniami ciała przewieziony został do niego również instruktor. Po kilku godzinach chłopiec zmarł.

W piątek przed Sądem Rejonowym w Słupsku rozpoczął się proces 73-letniego Andrzeja R., do czasu wypadku czynnego instruktora lotnictwa miejscowego aeroklubu. Sędzia Ryszard Błencki nie przychylił się do wniosku obrony i nie wyłączył jawności procesu.

Prokurator Prokuratury Okręgowej w Słupsku Marek Buchwald na sali rozpraw odczytał akt oskarżenia przeciw Andrzejowi R. Mężczyzna odpowiada przed sądem za spowodowanie wypadku lotniczego ze skutkiem śmiertelnym oraz za popełnienie trzech przestępstw związanych z wyłudzeniem nieprawdy w dokumentach poświadczających wymagany stan jego zdrowia jako instruktora lotnictwa.

W latach 2015-2018 mężczyzna miał, jak twierdzi oskarżyciel, trzykrotnie podstępem wyłudzić korzystne dla niego orzeczenia od lekarza orzecznika z jednego z dolnośląskich centrów medycznych. Zataił we wniosku o wydanie orzeczenia fakt przyjmowania leków w związku z chorobą cukrzycową typu II, która, zgodnie z przepisami unijnymi, wykluczała go z pełnienia jakichkolwiek czynności lotniczych. Uzyskana w śledztwie opinia biegłego potwierdziła, iż stan zdrowia Andrzeja R. już od 2013 r. nie pozwalał mu na wykonywanie lotów jako pilot, a tym samym na pełnienie funkcji instruktora szybowcowego.

Zgodnie z ustaleniami w śledztwie, szybowiec był sprawny a do wypadku przyczyniły się błędy w pilotażu, w tym wykonanie dodatkowych okrążeń i esowania, oraz stan zdrowia instruktora.

Oskarżony nie przyznał się do zarzucanych mu czynów. Składał wyjaśnienia i odpowiadał na pytania sądu i obu stron postępowania.

"Przede wszystkim chciałem wyrazić ubolewanie, że doszło do tej tragedii. Przepraszam" – mówił, kierując te słowa do obecnych na sali rozpraw rodziców tragicznie zmarłego Krystiana, którzy w tym procesie są oskarżycielami posiłkowymi.

Oskarżony przyznał, że nie pamięta, czy we wnioskach składanych we wrocławskim centrum medycznym zaznaczał, iż choruje na cukrzycę. Nie wykluczył, że tak mogło się stać i że ta rubryka "mu umykała" trzy lata z rzędu. Jednocześnie zaznaczył, że to nie na podstawie ankiety, a badania wydawane jest orzeczenie. Wyniki kolejnych, jak twierdził na sali rozpraw, potwierdzały hiperglikemię, nie było mowy o cukrzycy insulinozależnej.

Zaznaczył, że na cukrzycę przyjmował i nadal przyjmuje leki w postaci tabletek. Jednocześnie potwierdził, że lekarz diabetyk, pod którego był opieką, zalecił przyjmowanie insuliny w zastrzykach. "Nie brałem przepisanej insuliny" - mówił w sądzie Andrzej R., tłumacząc, że w zastrzykach jej nie potrzebował. Lekarzowi jednak, o tym nie powiedział.

W wyjaśnieniach oskarżony przyznał, że sporadycznie i nieregularnie robił sobie zastrzyki z insuliny. To było wtedy, gdy długo przebywał poza domem i nie mógł zapewnić sobie odpowiedniego poziomu cukru. Zabezpieczona po wypadku przez śledczych insulina w zastrzyku, jak potwierdził w piątek, należała do niego. "Była moja, ale jej nie wziąłem tego dnia, ani wcześniej też" – mówił oskarżony.

Oskarżony podkreślił, że nie pamięta nic z samego wypadku, jak i z całego dnia. Twierdził, że w wypisie szpitalnym miał stwierdzony udar mózgu i porażenie prawostronne. W wypadku miał stracić przytomność. Zapoznał się z raportem Państwowej Komisji Wypadków Lotniczych i zeznaniami świadków i to na ich podstawie składa w piątek wyjaśnienia.

W jego ocenie, w raporcie i zeznaniach są "rozbieżności", co do wykonywanych przez niego manewrów i wysokości, na której był szybowiec, zanim wpadł w korkociąg. Wyjaśniał, że jeśli był na wysokości 100 metrów, to nie mógł robić esowania, bo musiał już przygotować się do lądowania. Jeśli esował, to musiał być na dużej wysokości. "Trudno mi powiedzieć, jaka była przyczyna wypadku" – mówił Andrzej R., dla którego, jak wynika z raportu komisji, był to 31 lot szkoleniowy wykonywany 3 lipca 2018 r.

Po złożonych wyjaśnieniach przez oskarżonego sędzia Błencki zapytał go, czy nie rozważa dobrowolnego poddania się karze. Andrzej R. zaprzeczył.

Kolejna rozprawa, podczas której sąd rozpocznie przesłuchiwanie świadków, odbędzie się 1 października. W procesie powołany ma zostać także biegły diabetolog.

Rodzice zmarłego w wypadku Krystiana powiedzieli PAP, że dla oskarżonego chcą najwyższej kary. "Bardzo tęsknimy za synem. To, przez co przechodzimy, jest nie do opisania" – powiedzieli przed salą rozpraw.

Za spowodowanie wypadku lotniczego ze skutkiem śmiertelnym grozi kara pozbawienia wolności od 6 miesięcy do 8 lat, natomiast wyłudzenie poświadczenia nieprawdy w dokumencie zagrożone jest karą do 3 lat więzienia.

Andrzej R. w chwili wypadku był trzeźwy, nie był pod działaniem narkotyków. Przyczyną śmierci 17-letniego kursanta były rozległe wewnętrzne wielonarządowe obrażenia ciała, typowe dla wypadku lotniczego oraz upadku z dużej wysokości. Chłopiec doznał m.in. złamań twarzoczaszki, kilku żeber, miednicy, pęknięcia płuc, śledziony, masywnego obrzęku mózgu. (PAP)

autorka: Inga Domurat

ing/ mark/

INNE ARTYKUŁY Z TEGO DZIAŁU
Kierowco uważaj na rowerzystów!

2023-04-13

Kierowco uważaj na rowerzystów!

Sezon rowerowy i motocyklowy już się rozpoczął. Coraz więcej amatorów jazdy na jednośladzie pojawia się na drogach, dlatego przypominamy kierowcom, jak powinni się zachowywać w stosunku do niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Dla pacjentów tanio nie zawsze znaczy lepiej

2023-04-12

Dla pacjentów tanio nie zawsze znaczy lepiej

Projekt ustawy o refundacji leków i wyrobów medycznych wprowadza zapis, który daje Ministrowi Zdrowia możliwość ustalania cen na wyroby medyczne stosowane w ramach świadczenia gwarantowanego. Zdaniem lekarzy i pacjentów ograniczenie swobody wyboru wyrobów medycznych ograniczy dostęp do innowacyjnych technologii, a tym samym pogorszy bezpieczeństwo pacjentów.
Polscy przetwórcy i producenci mleka chcą zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko

2023-04-12

Polscy przetwórcy i producenci mleka chcą zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko

Sektor produkcji i przetwórstwa mleka – podobnie jak całe rolnictwo – stoi przed wyzwaniami wynikającymi ze zrównoważonego rozwoju i koniecznością redukowania swojego wpływu na środowisko. To nie tylko efekt wymogów stawianych przez Europejski Zielony Ład, ale i rosnących oczekiwań konsumentów. Dlatego organizacje branżowe zawiązały porozumienie, którego celem ma być wypracowanie standardów produkcji mleka łączących cele ekonomiczne i jakościowe z wymogami środowiskowymi i dbałością o etyczną stronę prowadzenia biznesu. – Chcemy zrobić coś konkretnego, pozytywnego, aby mleczarstwo i hodowla bydła mogły się przyczynić do ograniczania wpływu rolnictwa na środowisko – mówi Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka. 
Przemoc wobec kobiet w ciąży ma więcej konsekwencji niż myślimy

2023-04-11

Przemoc wobec kobiet w ciąży ma więcej konsekwencji niż myślimy

Niestety, przemoc domowa względem kobiet to wcale nie rzadkość. Może przybierać różną postać - od agresji fizycznej, przez seksualną, po dręczenie psychiczne. Jeśli poddana jest jej kobieta w ciąży, konsekwencje dotyczą nie tylko jej, ale i rozwijającego się zarodka i płodu. A szkodliwa jest wszelka przemoc: i ta fizyczna, i psychiczna, i seksualna, i ekonomiczna. Dowiedz się więcej.
Kultura jazdy samochodem – co trzeba wiedzieć?

2023-04-11

Kultura jazdy samochodem – co trzeba wiedzieć?

Poruszanie się samochodem po drodze wymaga od wszystkich uczestników ruchu drogowego stosowania się do przepisów, aby zachować bezpieczeństwo. Kierowcy często zapominają o tym, że nie są sami na drodze i nie stosują się do podstawowych zasad bezpieczeństwa oraz życzliwości i uprzejmości.
Pracodawcy z nowymi licznymi obowiązkami dotyczącymi pracy zdalnej

2023-04-10

Pracodawcy z nowymi licznymi obowiązkami dotyczącymi pracy zdalnej

Polacy polubili pracę zdalną. Jak wynika z badania firmy ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View”, ponad 41 proc. pracowników w wieku 34–44 lata twierdzi, że praca wykonywana z domu ułatwia im funkcjonowanie. Blisko 39 proc. badanych Polaków przyznaje, że ułatwia ona bycie pracującym rodzicem. Wchodzące właśnie w życie zmiany w Kodeksie pracy uregulują kwestię pracy zdalnej, wprowadzając jednocześnie szereg obowiązków po stronie pracodawcy i pracownika.
Nie wystarczy odpowiednie menu

2023-04-10

Nie wystarczy odpowiednie menu

Zjedzenie dosłownie szczypty mąki żytniej czy pszennej wystarczy, by osoba cierpiąca na celiakię doznała przykrych dolegliwości. Jeśli przy wielkanocnym stole ma zasiąść gość, który musi być na diecie bezglutenowej, warto wiedzieć, że ważne jest nie tylko skomponowanie menu bez glutenu, ale i zadbanie, by potrawy z niego nie sąsiadowały bezpośrednio z tymi z glutenem. Dowiedz się więcej.
Polacy częściej szukają wakacji poza sezonem

2023-04-04

Polacy częściej szukają wakacji poza sezonem

Im więcej informacji o recesji i inflacji, tym większe zainteresowanie podróżami zagranicznymi – taki przewrotny wniosek można wysnuć z raportu Polskiej Izby Turystyki i multiagentów: Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl. Z analizy rezerwacji w sezonie zimowym wynika, że popyt na wyjazdy nie osłabł nawet mimo wzrostu kosztów podróżowania, który oscyluje wokół stopy inflacji. Eksperci oceniają, że w kolejnych miesiącach także nie spodziewają się spowolnienia w sprzedaży, co najwyżej Polacy częściej będą szukać atrakcyjnych cenowo okazji poza sezonem.
Czy kryzys gospodarczy odbił się na polskim rynku pracy?

2023-04-03

Czy kryzys gospodarczy odbił się na polskim rynku pracy?

Główny Urząd Statystyczny przedstawił dane dotyczące bezrobocia w 2022 roku. Wskaźnik stopy bezrobocia w grudniu ubiegłego roku wyniósł 5,2% (wobec 5,4% w grudniu 2021 r.). Kryzys gospodarczy wywarł jednak znaczący wpływ na nastroje panujące wśród pracowników. Ponadto jego konsekwencje mogą mocno dać się we znaki Polakom w 2023 roku. Jak będzie wyglądać sytuacja na rynku pracy?
Rok po zmianie systemu rozliczeń fotowoltaika wciąż na fali wzrostowej

2023-04-02

Rok po zmianie systemu rozliczeń fotowoltaika wciąż na fali wzrostowej

W kwietniu br. minie rok, odkąd zmieniły się zasady rozliczania nowych prosumentów za energię z przydomowych instalacji fotowoltaicznych przekazywaną do sieci i z niej pobieraną. – Sytuacja cenowa i geopolityczna powodują, że mimo zmiany tego systemu rozliczeń odbiorcy wciąż sięgają po fotowoltaikę – mówi Dominika Taranko, dyrektorka Forum Energii i Klimatu w Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Jak wskazuje, firmy i inwestorów indywidualnych do takich inwestycji skłania niestabilna sytuacja na rynku energii i rosnące ceny prądu. Coraz większym problemem jest jednak niewystarczająca przepustowość krajowych sieci elektroenergetycznych, a w efekcie – rosnąca liczba decyzji odmownych dotyczących przyłączenia do nich instalacji PV.