Szykują się spore zmiany dla kierowców? Będzie tak jak w UE

Ocena:

0/5 | 0 głosów

Polski rząd przygotowuje kolejne zmiany w życiu kierowców, tym razem dla tych świeżo upieczonych. Prace obecnie wstrzymuje Parlament Europejski, ale całkiem możliwe, że już wkrótce wejdą w życie! 5 lat rozważano już wprowadzenie konkretnych obostrzeń dla młodych polskich kierowców. Co dokładnie miałoby się zmienić? Sprawdźcie!

źródło: pixabay.com

Młodzi kierowcy powodują duże zagrożenie na drogach

Polska wciąż odnotowuje wyższą liczbę ofiar wypadków drogowych w przeliczeniu na 100 tys. mieszkańców, niż wynosi średnia w Unii Europejskiej. Największym zagrożeniem na drogach są niestety najmłodsi kierowcy.

Dane Komendy Głównej Policji podają, że w 2021 roku wśród kierujących w wieku od 18 do 24 lat 14 osób na 10 tys. mieszkańców naszego kraju w tym samym wieku doprowadziło do wypadku drogowego kierując pojazd.

Z kolei, w grupie 25-39 latków odnotowano 8 kierujących na 10 tys. mieszkańców Polski, którzy spowodowali wypadek drogowy, a w przedziale od 40 do 59 lat 6 kierujących. W grupie wiekowej powyżej 60 lat do wypadku doprowadziło zaledwie 4 kierujących na 10 tys. mieszkańców Polski w tym samym wieku.

 

Trzeba zmienić system egzaminowania kierowców?

Różnice w powyższych statystykach są dość duże i jasno wskazują, że to właśnie młodzi kierowcy powodują większe zagrożenie na drogach. Ten wniosek nasuwa myśl, że warto wprowadzić zmiany w systemie egzaminowania kandydatów na kierowców, który nie zmienił się od lat.

Rząd planuje wrócić do tego tematu, a na potwierdzenie swojego zainteresowania przygotował projekt zmieniający ustawę o kierujących pojazdami, który ma poprawić system szkolenia oraz egzaminowania. Całość musi być skorelowana z pracami rozpoczętymi również w UE, zatem niezbędne będzie przyjęcie w Polsce wspólnych zasad dla całej Unii Europejskiej. Nasz rząd zamierza poczekać na szczegóły prac UE, a te mają się pojawić już w drugim kwartale 2023 roku.

 

Co ma się zmienić?

Komisja Europejska chce, aby początkujący kierowcy, od dnia otrzymania prawa jazdy, zostali objęci dwuletnim okresem próbnym, co ma podnieść poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym.

Ponadto, ma zostać wprowadzony limit spożycia alkoholu dla początkujących kierowców – w większości państw europejskich młodzi zmotoryzowani podlegają innym limitom niż kierowcy z długim stażem, np.: w Austrii to 0,1 promila, w Niemczech 0,0 promila. Według projektu Parlamentu Europejskiego, młody kierowca przez 24 miesiące od otrzymania prawa jazdy mógłby prowadzić auto jedynie z poziomem 0,0 promila alkoholu we krwi.

Dlaczego? Zgodnie z badaniami, alkohol jest szczególnie niebezpieczny w przypadku młodych osób, zaburza koncentrację, ale również może nasilać w nich skłonności do ryzykownych zachowań, takich jak np.: bardzo szybka jazda.

 

Będzie można szybciej zdobyć prawo jazdy

Unijna propozycja zakłada przesunięcie obowiązkowego wieku, w którym można uzyskać prawo jazdy. Komisja Europejska zaproponowała, aby uprawnienia można było zdobyć już w wieku 17 lat, ale do momentu uzyskania pełnoletności taka osoba mogłaby jeździć wyłącznie w towarzystwie doświadczonego kierowcy. Takie działanie dałoby możliwość zdobycia cennego doświadczenia młodej osobie.

Parlament Europejski ma jednak konkretne kryteria co do osoby towarzyszącej niepełnoletniemu w jazdach – musi mieć przynajmniej 25 lat, a także posiadać prawo jazdy danej kategorii co najmniej 5 lat.

A jeśli taka osoba w ostatnich pięciu latach otrzymała zakaz prowadzenia pojazdów mechanicznych lub została skazana z powodu popełnienia przestępstwa związanego z ruchem drogowym, będzie automatycznie zdyskwalifikowana.

 

W Polsce już była próba wprowadzenia zmian dla młodych kierowców

Dokładnie w 2018 roku Ministerstwo Infrastruktury chciało, aby młodzi kierowcy przez pierwszych osiem miesięcy jeździły z zielonym listkiem na szybie, a pomiędzy 4 a 8 miesiącem od uzyskania prawa jazdy brali udział w szkoleniu z zakresu bezpieczeństwa jazdy. Mało tego – młodzi kierowcy mieli również jeździć wolniej – do 50 km/h w obszarze zabudowanym, bez względu na znaki, a także do 80 km/h w obszarze niezabudowanym i do 100 km/h na autostradach.

Zmiany te nie weszły w życie z powodu braku odpowiednich funkcjonalności w Centralnej Ewidencji Kierowców, ale resort nie zrezygnował z tych pomysłów – wciąż czeka na modyfikację Centralnej Ewidencji Kierowców. 

 

źródło: yanosik.pl

INNE ARTYKUŁY Z TEGO DZIAŁU
Kierowco uważaj na rowerzystów!

2023-04-13

Kierowco uważaj na rowerzystów!

Sezon rowerowy i motocyklowy już się rozpoczął. Coraz więcej amatorów jazdy na jednośladzie pojawia się na drogach, dlatego przypominamy kierowcom, jak powinni się zachowywać w stosunku do niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Dla pacjentów tanio nie zawsze znaczy lepiej

2023-04-12

Dla pacjentów tanio nie zawsze znaczy lepiej

Projekt ustawy o refundacji leków i wyrobów medycznych wprowadza zapis, który daje Ministrowi Zdrowia możliwość ustalania cen na wyroby medyczne stosowane w ramach świadczenia gwarantowanego. Zdaniem lekarzy i pacjentów ograniczenie swobody wyboru wyrobów medycznych ograniczy dostęp do innowacyjnych technologii, a tym samym pogorszy bezpieczeństwo pacjentów.
Polscy przetwórcy i producenci mleka chcą zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko

2023-04-12

Polscy przetwórcy i producenci mleka chcą zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko

Sektor produkcji i przetwórstwa mleka – podobnie jak całe rolnictwo – stoi przed wyzwaniami wynikającymi ze zrównoważonego rozwoju i koniecznością redukowania swojego wpływu na środowisko. To nie tylko efekt wymogów stawianych przez Europejski Zielony Ład, ale i rosnących oczekiwań konsumentów. Dlatego organizacje branżowe zawiązały porozumienie, którego celem ma być wypracowanie standardów produkcji mleka łączących cele ekonomiczne i jakościowe z wymogami środowiskowymi i dbałością o etyczną stronę prowadzenia biznesu. – Chcemy zrobić coś konkretnego, pozytywnego, aby mleczarstwo i hodowla bydła mogły się przyczynić do ograniczania wpływu rolnictwa na środowisko – mówi Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka. 
Przemoc wobec kobiet w ciąży ma więcej konsekwencji niż myślimy

2023-04-11

Przemoc wobec kobiet w ciąży ma więcej konsekwencji niż myślimy

Niestety, przemoc domowa względem kobiet to wcale nie rzadkość. Może przybierać różną postać - od agresji fizycznej, przez seksualną, po dręczenie psychiczne. Jeśli poddana jest jej kobieta w ciąży, konsekwencje dotyczą nie tylko jej, ale i rozwijającego się zarodka i płodu. A szkodliwa jest wszelka przemoc: i ta fizyczna, i psychiczna, i seksualna, i ekonomiczna. Dowiedz się więcej.
Kultura jazdy samochodem – co trzeba wiedzieć?

2023-04-11

Kultura jazdy samochodem – co trzeba wiedzieć?

Poruszanie się samochodem po drodze wymaga od wszystkich uczestników ruchu drogowego stosowania się do przepisów, aby zachować bezpieczeństwo. Kierowcy często zapominają o tym, że nie są sami na drodze i nie stosują się do podstawowych zasad bezpieczeństwa oraz życzliwości i uprzejmości.
Pracodawcy z nowymi licznymi obowiązkami dotyczącymi pracy zdalnej

2023-04-10

Pracodawcy z nowymi licznymi obowiązkami dotyczącymi pracy zdalnej

Polacy polubili pracę zdalną. Jak wynika z badania firmy ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View”, ponad 41 proc. pracowników w wieku 34–44 lata twierdzi, że praca wykonywana z domu ułatwia im funkcjonowanie. Blisko 39 proc. badanych Polaków przyznaje, że ułatwia ona bycie pracującym rodzicem. Wchodzące właśnie w życie zmiany w Kodeksie pracy uregulują kwestię pracy zdalnej, wprowadzając jednocześnie szereg obowiązków po stronie pracodawcy i pracownika.
Nie wystarczy odpowiednie menu

2023-04-10

Nie wystarczy odpowiednie menu

Zjedzenie dosłownie szczypty mąki żytniej czy pszennej wystarczy, by osoba cierpiąca na celiakię doznała przykrych dolegliwości. Jeśli przy wielkanocnym stole ma zasiąść gość, który musi być na diecie bezglutenowej, warto wiedzieć, że ważne jest nie tylko skomponowanie menu bez glutenu, ale i zadbanie, by potrawy z niego nie sąsiadowały bezpośrednio z tymi z glutenem. Dowiedz się więcej.
Polacy częściej szukają wakacji poza sezonem

2023-04-04

Polacy częściej szukają wakacji poza sezonem

Im więcej informacji o recesji i inflacji, tym większe zainteresowanie podróżami zagranicznymi – taki przewrotny wniosek można wysnuć z raportu Polskiej Izby Turystyki i multiagentów: Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl. Z analizy rezerwacji w sezonie zimowym wynika, że popyt na wyjazdy nie osłabł nawet mimo wzrostu kosztów podróżowania, który oscyluje wokół stopy inflacji. Eksperci oceniają, że w kolejnych miesiącach także nie spodziewają się spowolnienia w sprzedaży, co najwyżej Polacy częściej będą szukać atrakcyjnych cenowo okazji poza sezonem.
Czy kryzys gospodarczy odbił się na polskim rynku pracy?

2023-04-03

Czy kryzys gospodarczy odbił się na polskim rynku pracy?

Główny Urząd Statystyczny przedstawił dane dotyczące bezrobocia w 2022 roku. Wskaźnik stopy bezrobocia w grudniu ubiegłego roku wyniósł 5,2% (wobec 5,4% w grudniu 2021 r.). Kryzys gospodarczy wywarł jednak znaczący wpływ na nastroje panujące wśród pracowników. Ponadto jego konsekwencje mogą mocno dać się we znaki Polakom w 2023 roku. Jak będzie wyglądać sytuacja na rynku pracy?
Rok po zmianie systemu rozliczeń fotowoltaika wciąż na fali wzrostowej

2023-04-02

Rok po zmianie systemu rozliczeń fotowoltaika wciąż na fali wzrostowej

W kwietniu br. minie rok, odkąd zmieniły się zasady rozliczania nowych prosumentów za energię z przydomowych instalacji fotowoltaicznych przekazywaną do sieci i z niej pobieraną. – Sytuacja cenowa i geopolityczna powodują, że mimo zmiany tego systemu rozliczeń odbiorcy wciąż sięgają po fotowoltaikę – mówi Dominika Taranko, dyrektorka Forum Energii i Klimatu w Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Jak wskazuje, firmy i inwestorów indywidualnych do takich inwestycji skłania niestabilna sytuacja na rynku energii i rosnące ceny prądu. Coraz większym problemem jest jednak niewystarczająca przepustowość krajowych sieci elektroenergetycznych, a w efekcie – rosnąca liczba decyzji odmownych dotyczących przyłączenia do nich instalacji PV.