Załoga polskiego jachtu gotowa do The Ocean Race

Ocena:

0/5 | 0 głosów

Lata marzeń, miesiące intensywnych przygotowań, zarówno pod względem sportowym, jak i logistycznym. Nadchodzi historyczny moment dla polskiego żeglarstwa. 8 stycznia na starcie regat The Ocean Race po pół wieku znów załopocze biało-czerwona bandera. Załoga polskiego jachtu WindWhisper to idealnie skomponowana mieszanka rutyny i młodzieńczego entuzjazmu. Znany jest jej pełny skład.

Źródło: PAP MediaRoom

Trwa ostatnie odliczanie do rozpoczęcia 15. edycji The Ocean Race - jednego z najsłynniejszych i najtrudniejszych żeglarskich wyścigów załogowych na świecie. W Ocean Live Park w Alicante zebrały się już wszystkie ekipy biorące udział w regatach. Na miejscu jest już też biało-czerwony jacht WindWhisper i jego załoga. Kto będzie reprezentował drużynę, która popłynie na polskim jachcie?

Rolę skippera pełni Pablo Arrarte. 42-letni Hiszpan to doświadczony regatowiec, świeżo upieczony zwycięzca klasyku Sydney-Hobart, w którym płynął w załodze „Andoo Comanche”. Doskonale zna specyfikę The Ocean Race. W dwóch poprzednich edycjach zajmował drugie miejsca reprezentując holenderski Team Burnel (2014-15) oraz hiszpańską Mapfre (2017-18).

Funkcję kapitana jachtu powierzono Liz Wardley. 43-letnia żeglarka z Papuy Nowej Gwinei ma ogromne doświadczenie w oceanicznych regatach. Mając zaledwie 19 lat stanęła na czele załogi w regatach Sydney-Hobart. W 2001 roku zadebiutowała w Volvo Ocean Race na pokładzie brytyjskiej Amer Sports Too, obsadzonej przez w całości żeńską załogę. W kampanii rozgrywanej w latach 2014-15 broniła barw szwedzkiego Team SCA (trzecie miejsce), a przed czterema laty przewodziła drużynie Turn the Tide on Plastic, występującej pod banderą Organizacji Narodów Zjednoczonych (szóste miejsce). Jej niewątpliwym atutem jest ogromna wiedza na temat jachtów klasy VO65, którą zdobyła, pracując przy ich remontach i serwisowaniu w warsztatach prowadzonych przez organizatorów regat.

„Po wielu miesiącach przygotowywania łódki wspaniale będzie wreszcie stanąć na starcie regat. Nie możemy się już doczekać” - cieszy się Liz Wardley.

Ważną postacią drużyny będzie Antonio Cuervas-Mons. Popularny „Ñeti” czterokrotnie brał udział w The Ocean Race, a w latach 2016 i 2017 wygrywał regaty Sydney-Hobart.

Skład Teamu wzbogacił także Neal McDonald. Brytyjczyk to żywa legenda żeglarstwa. Reprezentował swój kraj na igrzyskach w Seulu, gdzie zajął szóste miejsce w klasie Flying Dutchman. W The Ocean Race debiutował pod żaglami Fortuny w edycji 1993-94, gdy impreza nazywała się jeszcze Whitbread Round the World Race. Mityczna Fortuna nie sprzyjała załodze, która po dwukrotnym złamaniu masztu podczas pierwszej doby ścigania musiała wycofać się z wyścigu. Początkowe przeciwności nie zniechęciły McDonalda. Wręcz przeciwnie - wyostrzyły jego apetyt na sukces. W kolejnych odsłonach regat był członkiem załogi Silk Cut (1997-98), a w latach 2000-2001 zajął drugie miejsce prowadząc Assa Abloy. W tej edycji doszło do ciekawej rodzinnej rywalizacji, ponieważ skipperką Amer Sports Too była żona McDonalda - Lisa (w załodze miała wspomnianą wyżej Liz Wardley). W kolejnych kampaniach Brytyjczyk reprezentował barwy Ericsson Racing Team (2005-06), Green Dragon (2008-09), Team Telefónica (2011-12), Azzam (2014-15) oraz Mapfre (2017-18). 59-latek ma też za sobą starty w Louis Vuitton Cup - regatach kwalifikacyjnych do słynnego Pucharu Ameryki.

Za jak najlepsze rozpoznanie trasy i optymalne wykorzystanie warunków meteorologicznych odpowiadać będzie Aksel Magdahl. Norweski nawigator jest m.in. autorem zwycięskiej taktyki ekipy „

Ericsson 3 w najdłuższym do tej pory etapie The Ocean Race (z Qingdao do Rio de Janeiro w edycji 2008-09).

„Cieszę się, że Polska wystawia załogę w The Ocean Race. Jestem związany z tym zespołem od 2020 roku, kiedy płynąłem w The Ocean Race Europe. Teraz w drużynie mamy kilka wspaniałych nazwisk, na pewno więc będziemy trudnym rywalem dla każdego” - mówi Aksel Magdahl.

W szeregach WindWhisper Racing Team znalazła się mocna reprezentacja młodych polskich zawodników. Poza jak najlepszym wynikiem sportowym, celem zespołu jest bowiem umożliwienie utalentowanym żeglarzom z Polski zdobycia doświadczenia w regatach oceanicznych. Na biało-czerwonym jachcie popłyną bracia Gwóźdź - Kacper (20 l.) i Mateusz (17 l.). Ten drugi będzie jednym z najmłodszych uczestników The Ocean Race. Niewiele starszy jest 18-letni Szymon Cierzan, który na swoim koncie ma medale Mistrzostw Polski i Europy w klasie Hobie Cat 16. 21-letni Stanisław Bajerski z Jacht Klubu Morskiego „Gryf” zdążył już poznać trudy pełnomorskiego ścigania w regatach w formule ORC. Najstarszą zawodniczką z polskiej grupy jest Magdalena Kwaśna. 24-letnia żeglarka z Chojnic ma za sobą doświadczenia olimpijskie - reprezentowała Polskę w klasie Laser Radial na Igrzyskach w Tokio. „Większość życia spędziłam, trenując i marząc o Olimpiadzie. Nigdy nie myślałam, że będę miała okazję wystartować w The Ocean Race. Jestem niesamowicie szczęśliwa! To będzie ogromne wyzwanie, z którym jestem gotowa się zmierzyć. Dam z siebie wszystko, aby pomóc załodze i przyczynić się do osiągnięcia jak najlepszego wyniku. Jestem pod wrażeniem wiedzy, umiejętności, otwartości i przyjaznej atmosfery w zespole. Wszyscy są głodni rywalizacji. Udziela mi się ta pozytywna energia i motywuje do cięższej pracy” - deklaruje Magdalena Kwaśna.

Poza nimi w składzie WindWhisper są również Arianne van de Loosdrecht z Niderlandów oraz Hiszpan Guillermo Altadill Fischer.

The Ocean Race rozpocznie się 8 stycznia efektownym wyścigiem portowym w Alicante (początek o godz. 14:00). Wyniki wyścigów portowych co prawda nie liczą się do klasyfikacji generalnej, jednak przy równej liczbie punktów między załogami mogą zdecydować o ostatecznej kolejności. Start do pierwszego oceanicznego etapu regat z Alicante do Mindelo na Wyspach Zielonego Przylądka zaplanowano 15 stycznia. Polska ekipa rywalizuje z 5 innymi: portugalskim Mirpuri, holenderskim Team JAJO, meksykańskim Viva Mexico, litewskim Ambersail 2 oraz austriacko-włoskim zespołem Austrian Ocean Racing - Team Genova. Puchar The Ocean Race VO65 Sprint Cup zdobędzie najlepsza ekipa po trzech etapach: Alicante - Mindelo, Aarhus - Haga, Haga - Genua.

Warto podkreślić, że udział WindWhisper w The Ocean Race to pierwszy od 50 lat występ polskiego jachtu w tej prestiżowej imprezie. W 1973 roku w regatach popłynęły dwa polskie jachty - Copernicus pod dowództwem Zygfryda Perlickiego (11 miejsce) i Otago, którym kierował Zdzisław Pieńkawa (14 miejce).

 

Pełny skład WindWhisper Racing Team:

Pablo Arrarte – skipper

Liz Wardley

Neal McDonald

Aksel Magdahl

Antonii „Ñeti” Cuervas-Mons

Magdalena Kwaśna

Szymon Cierzan

Stanisław Bajerski

Guillermo Altadill Fischer

Arianne van de Loosdrecht

Mateusz Gwóźdź

Kacper Gwóźdź

 

Źródło informacji: WindWhisper Racing Team

Źródło: PAP MediaRoom

INNE ARTYKUŁY Z TEGO DZIAŁU
Kierowco uważaj na rowerzystów!

2023-04-13

Kierowco uważaj na rowerzystów!

Sezon rowerowy i motocyklowy już się rozpoczął. Coraz więcej amatorów jazdy na jednośladzie pojawia się na drogach, dlatego przypominamy kierowcom, jak powinni się zachowywać w stosunku do niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Dla pacjentów tanio nie zawsze znaczy lepiej

2023-04-12

Dla pacjentów tanio nie zawsze znaczy lepiej

Projekt ustawy o refundacji leków i wyrobów medycznych wprowadza zapis, który daje Ministrowi Zdrowia możliwość ustalania cen na wyroby medyczne stosowane w ramach świadczenia gwarantowanego. Zdaniem lekarzy i pacjentów ograniczenie swobody wyboru wyrobów medycznych ograniczy dostęp do innowacyjnych technologii, a tym samym pogorszy bezpieczeństwo pacjentów.
Polscy przetwórcy i producenci mleka chcą zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko

2023-04-12

Polscy przetwórcy i producenci mleka chcą zmniejszyć ich negatywny wpływ na środowisko

Sektor produkcji i przetwórstwa mleka – podobnie jak całe rolnictwo – stoi przed wyzwaniami wynikającymi ze zrównoważonego rozwoju i koniecznością redukowania swojego wpływu na środowisko. To nie tylko efekt wymogów stawianych przez Europejski Zielony Ład, ale i rosnących oczekiwań konsumentów. Dlatego organizacje branżowe zawiązały porozumienie, którego celem ma być wypracowanie standardów produkcji mleka łączących cele ekonomiczne i jakościowe z wymogami środowiskowymi i dbałością o etyczną stronę prowadzenia biznesu. – Chcemy zrobić coś konkretnego, pozytywnego, aby mleczarstwo i hodowla bydła mogły się przyczynić do ograniczania wpływu rolnictwa na środowisko – mówi Marcin Hydzik, prezes Związku Polskich Przetwórców Mleka. 
Przemoc wobec kobiet w ciąży ma więcej konsekwencji niż myślimy

2023-04-11

Przemoc wobec kobiet w ciąży ma więcej konsekwencji niż myślimy

Niestety, przemoc domowa względem kobiet to wcale nie rzadkość. Może przybierać różną postać - od agresji fizycznej, przez seksualną, po dręczenie psychiczne. Jeśli poddana jest jej kobieta w ciąży, konsekwencje dotyczą nie tylko jej, ale i rozwijającego się zarodka i płodu. A szkodliwa jest wszelka przemoc: i ta fizyczna, i psychiczna, i seksualna, i ekonomiczna. Dowiedz się więcej.
Kultura jazdy samochodem – co trzeba wiedzieć?

2023-04-11

Kultura jazdy samochodem – co trzeba wiedzieć?

Poruszanie się samochodem po drodze wymaga od wszystkich uczestników ruchu drogowego stosowania się do przepisów, aby zachować bezpieczeństwo. Kierowcy często zapominają o tym, że nie są sami na drodze i nie stosują się do podstawowych zasad bezpieczeństwa oraz życzliwości i uprzejmości.
Pracodawcy z nowymi licznymi obowiązkami dotyczącymi pracy zdalnej

2023-04-10

Pracodawcy z nowymi licznymi obowiązkami dotyczącymi pracy zdalnej

Polacy polubili pracę zdalną. Jak wynika z badania firmy ADP „People at Work 2022: A Global Workforce View”, ponad 41 proc. pracowników w wieku 34–44 lata twierdzi, że praca wykonywana z domu ułatwia im funkcjonowanie. Blisko 39 proc. badanych Polaków przyznaje, że ułatwia ona bycie pracującym rodzicem. Wchodzące właśnie w życie zmiany w Kodeksie pracy uregulują kwestię pracy zdalnej, wprowadzając jednocześnie szereg obowiązków po stronie pracodawcy i pracownika.
Nie wystarczy odpowiednie menu

2023-04-10

Nie wystarczy odpowiednie menu

Zjedzenie dosłownie szczypty mąki żytniej czy pszennej wystarczy, by osoba cierpiąca na celiakię doznała przykrych dolegliwości. Jeśli przy wielkanocnym stole ma zasiąść gość, który musi być na diecie bezglutenowej, warto wiedzieć, że ważne jest nie tylko skomponowanie menu bez glutenu, ale i zadbanie, by potrawy z niego nie sąsiadowały bezpośrednio z tymi z glutenem. Dowiedz się więcej.
Polacy częściej szukają wakacji poza sezonem

2023-04-04

Polacy częściej szukają wakacji poza sezonem

Im więcej informacji o recesji i inflacji, tym większe zainteresowanie podróżami zagranicznymi – taki przewrotny wniosek można wysnuć z raportu Polskiej Izby Turystyki i multiagentów: Wakacje.pl, Travelplanet.pl i Fly.pl. Z analizy rezerwacji w sezonie zimowym wynika, że popyt na wyjazdy nie osłabł nawet mimo wzrostu kosztów podróżowania, który oscyluje wokół stopy inflacji. Eksperci oceniają, że w kolejnych miesiącach także nie spodziewają się spowolnienia w sprzedaży, co najwyżej Polacy częściej będą szukać atrakcyjnych cenowo okazji poza sezonem.
Czy kryzys gospodarczy odbił się na polskim rynku pracy?

2023-04-03

Czy kryzys gospodarczy odbił się na polskim rynku pracy?

Główny Urząd Statystyczny przedstawił dane dotyczące bezrobocia w 2022 roku. Wskaźnik stopy bezrobocia w grudniu ubiegłego roku wyniósł 5,2% (wobec 5,4% w grudniu 2021 r.). Kryzys gospodarczy wywarł jednak znaczący wpływ na nastroje panujące wśród pracowników. Ponadto jego konsekwencje mogą mocno dać się we znaki Polakom w 2023 roku. Jak będzie wyglądać sytuacja na rynku pracy?
Rok po zmianie systemu rozliczeń fotowoltaika wciąż na fali wzrostowej

2023-04-02

Rok po zmianie systemu rozliczeń fotowoltaika wciąż na fali wzrostowej

W kwietniu br. minie rok, odkąd zmieniły się zasady rozliczania nowych prosumentów za energię z przydomowych instalacji fotowoltaicznych przekazywaną do sieci i z niej pobieraną. – Sytuacja cenowa i geopolityczna powodują, że mimo zmiany tego systemu rozliczeń odbiorcy wciąż sięgają po fotowoltaikę – mówi Dominika Taranko, dyrektorka Forum Energii i Klimatu w Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. Jak wskazuje, firmy i inwestorów indywidualnych do takich inwestycji skłania niestabilna sytuacja na rynku energii i rosnące ceny prądu. Coraz większym problemem jest jednak niewystarczająca przepustowość krajowych sieci elektroenergetycznych, a w efekcie – rosnąca liczba decyzji odmownych dotyczących przyłączenia do nich instalacji PV.